SAP voerde zonder aankondiging een jaarlijkse prijsverhoging van 3,3 procent door voor zijn cloud-diensten. De verhoging geldt voor zowel nieuwe, als bestaande contracten. Klanten van de cloudprovider zijn daar niet gelukkig mee en willen dat eventuele prijsstijgingen parallel lopen met de ontwikkeling van de loonkosten.
De ERP-leverancier geeft aan de inflatie te volgen, maar dat is volgens het Duitse beleggersplatform Deraktionär niet het hele verhaal. Volgens hun analisten is de dalende winstgevendheid van SAP al langer een probleem. Om dat proces tegengas te geven verhoogt SAP nu de prijzen voor de cloud-diensten – en verlaagt de kosten die de onderneming zelf maakt.
Prijsverhoging gebruikelijk
Een jaar geleden maakte SAP meldig van het feit, dat de onderneming vanwege de corona-pandemie de prijzen niet zou verhogen in 2022. “In tegenstelling tot de concurrentie hebben wij de afgelopen twee jaar geen prijsverhogingen doorgevoerd”, stelt CEO Christian Klein zich via de Duitse krant Handelsblatt. “Het is ook niet zo dat we de complete inflatie doorberekenen aan onze klanten,” voegt de topman eraan toe. Wel geeft hij aan dat prijsverhogingen zeker bij cloud-diensten gebruikelijk zijn. “In de cloudindustrie is het een gebruikelijk om bij nieuwe releases extra functionaliteit toe te voegen en nadien de prijzen aan te passen. Dat doen onze concurrenten ook.”
Kleinere ondernemingen de dupe
Volgens Handelsblatt zou SAP in gesprek zijn met de gebruikersvereniging DASG. Die heeft al aangegeven ongelukkig zijn met de nieuwe maatregel en stelt dat vooral kleinere ondernemingen de dupe zullen zijn van de prijsverhogingen – dit door de prijsstuctuur die SAP hanteert. Bedrijven met meer licenties zijn vaak gunstiger uit. DASG eist dat eventuele verhogingen niet gefixeerd worden op 3,3% per jaar, maar de loonontwikkeling volgen.