Big Data is booming: van alle data ter wereld ooit is 90% pas de afgelopen twee jaar gecreëerd. Ook binnen online marketing is Big Data inmiddels hét toverwoord geworden. Maar de praktijk blijkt weerbarstiger: slechts 12% van de data die bedrijven in huis hebben, wordt gebruikt. GX Software deed samen met Universiteit Utrecht onderzoek naar Big Data en ontdekte hoe marketeers er wél hun voordeel mee kunnen doen.
Het onderzoek laat zien dat het niet verwonderlijk is dat online marketeers de mogelijkheden van Big Data nog niet goed weten te benutten. Voor het online tijdperk was de hoeveelheid klantdata namelijk overzichtelijk en beheersbaar. Maar nu weten we met iedere seconde meer over de kenmerken, houding en voorkeuren van miljoenen klanten. Big Data vraagt dus om een heel andere aanpak dan traditionele data.
Weet welke data je waarvoor nodig hebt
Allereerst is het belangrijk dat marketeers data gaan categoriseren. Momenteel halen marketeers allerlei data binnen en zetten die zonder meer door naar allerlei campagnes. Het onderzoek toont echter aan dat niet alle data altijd even bruikbaar is. Het hangt er namelijk maar net vanaf welk online doel je nastreeft.
Behavioral data blijkt bijvoorbeeld heel effectief voor het uitzetten van campagnes die de cross- en upsellcijfers moeten verhogen. Demografische data blijkt daarentegen voor geen enkel online doel écht effectief, terwijl het (ten onrechte dus) wel vaak en veel wordt gemeten. In de infographic is te zien welke data-categorie voor welk doel effectief is.
Haal de juiste software in huis
Een tweede aanbeveling die in het onderzoek staat, is dat marketeers de juiste software moeten gebruiken. De meesten werken nu nog met traditionele CRM-systemen, maar die zijn niet ingericht op de grootte en complexiteit van Big Data. Het beste is om software te gebruiken die Big Data kan opslaan en analyseren en die vervolgens helpt persoonlijk relevante campagnes uit te zetten op basis van die verzamelde data