Fraudeslachtoffers van online oplichting schamen zich vaak zo erg dat ze geen aangifte doen. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Slachtofferhulp Nederland en de Fraudehelpdesk vragen daarom deze maand gezamenlijk aandacht voor het doorbreken van die schaamte.
Slechts ongeveer een tiende van de mensen die met fraude te maken kreeg, meldt zich bij de politie of de Fraudehelpdesk. Bijna een derde van deze slachtoffers bespreekt de ervaring achteraf met niemand. Ze zoeken dus ook geen enkele vorm van hulp[i].
Schaamte
Uit enkele onderzoeken[ii] blijkt dat een belangrijke reden daarvoor is dat slachtoffers zich schamen. Ze vragen zich achteraf af hoe ze ‘zo stom konden zijn’, en reacties uit de omgeving helpen daar niet altijd bij. Slachtoffers voelen zichzelf bovendien medeverantwoordelijk voor wat er is gebeurd, bijvoorbeeld omdat zij zelf een bedrag overgemaakt hebben of op een link hebben geklikt.
Hierdoor ontvangen slachtoffers van fraude niet altijd de hulp die zij nodig hebben. Dat is niet alleen praktische hulp, maar ook emotionele ondersteuning.
Herstel
Om het herstel te bevorderen en nog meer slachtofferschap te voorkomen, starten Slachtofferhulp Nederland en de Fraudehelpdesk op 3 oktober 2022 gezamenlijk de social-media-campagne: Opgelicht? Laat de schuld bij de dader en zoek hulp voor jezelf.
Het doel van deze campagne, die loopt tijdens de gehele cybersecuritymaand oktober, is slachtoffers en hun omgeving ervan bewust te maken dat fraude nooit de schuld is van het slachtoffer. Gevoelens van schuld en schaamte zijn heel normaal maar niet terecht, en daarbij zijn er verschillende mogelijkheden voor hulp en advies na fraude. Slachtofferhulp Nederland en de Fraudehelpdesk helpen je graag verder.