Door alle veranderingen in de wereld verandert de positie van de it-afdeling zodanig dat ze haar positie in de onderneming moet herijken. Niet in het belang van IT, maar in het belang van de toekomst van de hele onderneming. Dat stellen Bart Stofberg en Frank de Vries, beiden strategisch deskundigen bij Quint Wellington Redwood.
Ontwikkelingen als 3D-printen, internet-of-things, robotisering, domotica, smart machines, computing everywhere, zijn samen met de nieuwe mogelijkheden om aan data te komen. en ontwikkelingen in social media en crowdfunding, game-changers. Ontwikkelingen in het it-domein die allemaal eisen dat je niet achterloopt op je concurrenten.
“IT is dus allang niet meer alleen van de IT en de it-afdeling, zelfs niet van de ICT,” zo stellen Stofberg en de Vries in een uitgebreid verhaal in ICT/Magazine. “Informatie zonder technologie heeft een ingrijpende invloed op de marktpositionering en de waardeketen. Datzelfde geldt voor technologie zonder informatie. Denk maar aan de mogelijkheden van contactloos betalen, kledingstukken die je ademhalingstempo en hartslag meten via sensoren in de stof of producenten die de retailroute van hun producten volgen dankzij een kleine chip die erin verstopt zit. Informatie is daarbij cruciaal, evenals nieuwe technologie. En kijk dan nog een keer naar het rijtje nieuwe technologieën. Wie anders, dan de afdeling die vroeger IT heette, is bij uitstek uitgerust om de onderneming aan de hand te nemen bij al die veranderingen? Informatie & Technologie (I&T) zou een betere naam zijn.”
Volgens de deskundigen lag het meeste werk vroeger, in een nabij verleden zelfs, aan de it-kant. Tegenwoordig gaat het van IT naar de business en ligt het meeste werk bij het veranderen van de business-diensten en de business-werkwijze. De it-afdeling staat dus voor een ingrijpende keus. “Blijven we alleen actief in het it-domein, of gaan we met al die vernieuwende technologie en al die informatie bijdragen aan business-verandering? En de onderneming staat voor de ingrijpende keuze hoe gebruik te maken van de kansen, teneinde steeds weer nieuw onderscheidend vermogen te creëren. Dat betekent wel dat we goed moeten nadenken hoe we dat gaan organiseren. De hele onderneming moet een keuze maken.”
Lees het hele verhaal van Bart Stofberg en Frank de Vries online of in ICT/Magazine van april.