Alle Nederlanders samen hadden in het tweede kwartaal van 2024 een mobiel dataverbruik van 597 miljoen gigabyte. Dit is de hoogste piek ooit gemeten, blijkt uit het nieuwe kwartaaloverzicht van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Uit de monitor blijkt ook dat trends van voorgaande kwartalen verder doorzetten. Steeds meer consumenten stappen over op glasvezel. Ook heeft inmiddels minder dan de helft van de Nederlandse huishoudens nog een vaste telefoonaansluiting.
Het aantal huishoudens dat diensten afneemt via COAX- of koperverbinding neemt ook steeds verder af. De uitrol van glasvezel groeit door, net als het aantal consumenten dat overstapt naar deze verbinding. In totaal hebben nu ruim 7,69 miljoen huishoudens een glasvezelnetwerk voor de deur en 2,99 miljoen daarvan heeft ook daadwerkelijk een abonnement.
Voor wat betreft de uitrol van glasvezel staat Nederland in de top van Europa. Wel blijven sommige delen van ons land nog steeds achter. In een aantal delen van Groningen, Noord-Holland, Zuid-Holland, Zeeland en Limburg is er minder glasvezel beschikbaar dan elders in het land, blijkt uit de glasvezelkaart. De ACM ziet echter dat ook in deze gebieden er een flink aantal glasvezelverbindingen is bijgekomen.
Telefonie
Ten opzichte van het vorige kwartaal wordt er minder gebeld en ge-sms’t met de mobiele telefoon. Het mobiele dataverbruik vertoonde juist weer een grote stijging. ‘We’ verbruikten 597 miljoen gigabytes aan data, een toename van 48 miljoen gigabyte ten opzichte van het vorige kwartaal. Dat is de hoogste piek ook gemeten.
De ooit zo populaire combinatie van telefoon, internet en televisie bij dezelfde aanbieder daalt ook dit kwartaal verder. Het aantal vaste telefoonaansluitingen daalde met 1,83% tot 4,15 miljoen. Dat betekent dat inmiddels minder dan de helft van de Nederlandse huishoudens nog gebruikt maakt van een vaste telefoon.
Marktaandelen
KPN en VodafoneZiggo domineren volgens de ACM de breedbandmarkt met elk 35% tot 45% marktaandeel. Wel daalde VodafoneZiggo licht ten opzichte van het vorige kwartaal (40% tot 45%). Op de mobiele markt staat KPN nu op gelijke hoogte met Odido (beide met een marktaandeel van 30 tot 35%). Door de recente overname van Youfone heeft KPN er veel mobiele klanten bijgekregen.
Lees ook: Vaste telefonie verliest snel aandeel