2min Personeel

Test Hogeschool Rotterdam: lesgeven via ChatGPT

Test Hogeschool Rotterdam: lesgeven via ChatGPT

Op vrijdag 12 mei organiseert Hogeschool Rotterdam een seminar over de ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Bedrijven, studenten, docenten en onderzoekers van de hogeschool verzorgen diverse lezingen en workshops rondom ChatGPT, de baanbrekende taalrobot van OpenAI. Hierbij trekt één workshop de aandacht: een sessie met een poging om een docent te vervangen door ChatGPT. Blijkt dit een waardevolle toevoeging of is het eerder een risico?

De workshop wordt geleid door Rob van der Willigen, tech-lead van het programma AI & Ethiek aan Hogeschool Rotterdam. Deelnemers maken kennis met de mogelijkheden en beperkingen van ChatGPT. Ze brengen tegelijkertijd de ethische aspecten in kaart.

Vragen die centraal staan tzijn onder andere: heb je met de komst van ChatGPT nog een docent nodig? Welke aspecten van een docent zou je wel of niet kunnen vervangen door ChatGPT? En kan het hoger onderwijs in de toekomst een plug-in van ChatGPT worden?

De wisselwerking tussen AI en ethiek

“Deze workshop is een uitgelezen kans om te laten zien wat AI-technologie als ChatGPT kan, maar ook om de ethische overwegingen die hierbij komen kijken te belichten. Het is immers cruciaal dat we zorgen dat dergelijke systemen altijd worden ontworpen en gebruikt op een manier die aan de samenleving ten goede komt”, vertelt Pieter van Boheemen, programmamanager AI & Ethiek bij Hogeschool Rotterdam.

“De kracht en het gebruiksgemak van AI-technologie zal naar verwachting leiden tot brede adoptie, zowel in het onderwijs als in tal van andere organisaties, maar kent ook keerzijden. Zo heeft het verleden bewezen dat AI-taalmodellen bijvoorbeeld ook onbedoeld kunnen discrimineren in sollicitatieprocessen. Door ethiek in de context van het ChatGPT seminar te bespreken, kunnen we benadrukken hoe belangrijk het is om maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen bij het ontwikkelen en inzetten van deze technologie.”

Lees ook: