Microblogsite Twitter gaat vanaf eind deze maand certificering eisen van organisaties in de VS die adverteren over gevoelige onderwerpen. Denk aan nationale veiligheid, immigratie, abortus, klimaatverandering en wapenwetgeving.
Dat blijkt uit een blog van eind vorige week. De lijst met onderwerpen bevat ook kwesties als burgerrechten, gezondheidszorg, sociale zekerheid, belastingen en handel.
Het nieuwe systeem moet nepnieuws en het gebruik van trollen tegengaan. Vooralsnog geldt de regeling alleen in de VS.Gebruikers van de dienst kunnen voortaan bij elke advertentie het certificaat zien. Daarnaast kunnen ze er veel sneller achter komen wie de advertentie heeft geplaatst.
Certificaat
Wie over dergelijke onderwerpen wil adverteren moet van Twitter eerst zorgen voor een certificaat. Om dat te krijgen moet het netwerk eerst kunnen verifiëren wie er achter de advertentie zit en waar de persoon of organisatie is gevestigd.
Om in aanmerking te komen moeten de tweets en de websites aan een aantal eisen voldoen. Zo moet uit de bio van een account duidelijk blijken van wie die is. De bijbehorende website moet duidelijk weergeven welke organisatie er achter zit en waar je deze kunt bereiken als een gebruiker contact wil zoeken. Verder moeten gebruikers niet eerst hoeven inloggen voor ze de nodige informatie te zien krijgen.
Mediabedrijven
Mediabedrijven zijn hiervan uitgesloten, al moeten zij zich eenmalig laten registreren en aan een aantal criteria voldoen.Zo moet de website van een nieuwsorganisatie in de VS maandelijks minimaal 200,000 unieke bezoekers hebben. Op de website moet duidelijke contactinformatie staan en er moet een duidelijke ‘over ons’-pagina zijn.
Ook advertenties die te maken hebben met verkiezingen moeten vanaf eind september vooraf beschikken over officiële goedkeuring. Het gaat dan om alle advertenties die iets te maken hebben met een op handen zijnde een verkiezing. Ook advertenties van of gelinkt aan een politieke kandidaat vallen onder het nieuwe beleid.
Verder moet het nieuwsmedium over een eenvoudig doorzoekbaar archief beschikken. En de site moet duidelijk zijn over welke publicerende journalisten en redacteuren voor hen werken. Individuele journalisten kunnen door een mediabedrijf worden voorgedragen.
Dreigen
De maatregelen komen op een moment dat politici in de VS met strenge wetgeving dreigen als het sociale media niet lukt om zelf iets aan het probleem van Russische en andere beïnvloeding te doen.
Deze week moet de directeur van Twitter, Jack Dorsey, hiervoor ook naar het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden. Hij moet daar de zorgen van vooral Republikeinen wegnemen. Zij stellen dat Twitter door slechte moderatie vooral conservatieve politici en gebruikers de mond snoert.