2min Ondernemen

Van data naar betekenis: liever bezoekers monitoren met badge dan via app

Van data naar betekenis: liever bezoekers monitoren met badge dan via app

Welke werken in een museum of expositie worden het langst bekeken? Waar kijken mensen die naar dat ene schilderij kijken nog meer naar? Hoe bewegen groepen mensen zich door een stad als er een evenement is? En kun je dat gedrag beïnvloeden als een potentieel onveilige situatie ontstaat? Het zijn vragen waar professor Maarten van Steen en zijn onderzoeksgroep zich dagelijks mee bezighoudt. Een kijkje in de nabije toekomst.

“Wat we onderzoeken is hoe we gedrag van mensen in de openbare ruimte zo in kaart kunnen brengen. We willen kunnen afleiden of mensen zich prettig voelen of misschien agressief zijn. Het doel is dat we kunnen voorspellen hoe mensen zich gaan gedragen. Zo zouden we situaties als bij de Love Parade in Duisburg (2010) kunnen voorkomen. Bij de ingang van het feestterrein werden mensen letterlijk doodgedrukt omdat groepen vanuit twee kanten door dezelfde nauwe doorgang wilden. In het gedrang vielen 21 doden en 509 gewonden.”

De onderzoeksgroep start binnenkort een experiment in het Cobra Museum. Alle bezoekers wordt gevraagd of ze een elektronische badge bij zich willen dragen. Het enige dat die badge doet is kijken of er een andere badge in de buurt is. “Omdat we ook de schilderijen een badge geven, kunnen we meten hoeveel bezoekers naar een bepaald schilderij kijken, hoe lang ze kijken en in welke andere schilderijen ze interesse hebben. Uit de patronen die dan ontstaan kun je bezoekersprofielen opmaken,” vertelt Van Steen.

De groep kijkt ook naar festivals. Zo is er elk jaar in Arnhem het World Living Statuesfestival dat in het laatste weekend van september plaatsvindt. Het plan is tijdens een volgende editie het gedrag van bezoekers te monitoren aan de hand van smartphones die contact maken met één van de gratis Wifi-hotspots. De identificatie wordt versleuteld via one way hashing. Zo blijft alleen het algemene gedrag van de groepen over.

Lees het hele deel vijf uit de serie “van data naar betekenis’