Organisaties in de financiële dienstverlening maken twee keer zo snel gebruik van ongestructureerde data in vergelijking met andere sectoren. Over de hele linie is de verwerking van ongestructureerde gegevens in de Snowflake Data Cloud met 123% toegenomen sinds de functies in Snowpark op 27 juni 2023 openbaar zijn. Binnen de financiële dienstverleningssector was dat nog veel hoger, namelijk 244%. Dit blijkt uit het recente rapport Data Trends 2024 van Snowflake.
Dit komt onder meer doordat de sector meer ongestructureerde data produceert dan andere sectoren. En ook vanwege de specifieke eisen voor het bijhouden van gegevens. Daarnaast willen financiële dienstverleners de waarde van dergelijke informatie ontsluiten. Dit om nieuwe klantsegmenten te identificeren. Maar ook om betere diensten te verlenen en callcenter-activiteiten te stroomlijnen.
Het aanboren van ongestructureerde informatie versnelt niet alleen de vooruitgang in 360-graden klantoverzichten, marketinganalyses, fraudedetectie en gebruiksscenario’s voor investeringsonderzoek. Het maakt ook generatieve AI-toepassingen mogelijk. Denk daarbij aan het maken van gen-AI-copilots.
Data governance steeds verfijnder
De inspanningen op het gebied van data governance nemen toe. In de Snowflake Data Cloud is dit te zien in het toegenomen gebruik van tagging om gevoelige en beschermde gegevens te identificeren en masking om de toegang tot beschermde informatie te beperken. Het aantal aanvragen voor toegang tot beschermde data assets steeg het afgelopen jaar in alle sectoren met 142%. Dit laat zien dat organisaties weloverwogen, goedgekeurd en correct gebruikmaken van hun data. De stijging in de financiële dienstverlening was echter nog groter: 375%.
Dit kan worden toegeschreven aan het feit dat financiële dienstverleners zowel uitzonderlijk datagedreven zijn als de ervaring, motivatie en vaardigheden hebben die nodig zijn om dit effectiever te doen dan organisaties in de meeste andere sectoren. Dit is zeer nuttig als financiële bedrijven hun gebruik van AI verder ontwikkelen.
Deze gegevens laten zien dat IT-teams in de financiële dienstverlening zich in een goede positie bevinden om geavanceerde AI-initiatieven te lanceren, omdat ze hun teams al rond Python hebben georiënteerd.