VertrouwensMonitor 2018: Nederlanders verlaten Facebook uit wantrouwen en om nepnieuws

VertrouwensMonitor 2018: Nederlanders verlaten Facebook uit wantrouwen en om nepnieuws

3 van de 5 topredenen om Facebook te verlaten hebben te maken met een afnemend vertrouwen. Dat blijkt uit de VertrouwensMonitor 2018 van Newcom.

Voor het eerst sinds 2010 zien de onderzoekers een duidelijk verband tussen vertrouwen en het (afnemend) gebruik Facebook.

 

Kranten

Het vertrouwen is nog steeds het grootst in traditionele nieuwsbronnen. Het gaat daarbij vooral om (regionale) kranten, radio en TV. Sociale media staan onderaan de ladder. Zij scoren nog lager dan politieke partijen. Vooral het vertrouwen in Facebook is relatief laag. Dit netwerk scoort van alle social media die in het onderzoek waren meegenomen een 4.7 in ; vertrouwen’. Het staat daarmee op een zesde plaats.

In tegenstelling tot vorig jaar blijkt het onderzoek dat motieven als nepnieuws en wantrouwen prominent naar voren komen. In voorgaande jaren waren argumenten als: ‘er zitten te weinig mensen op waar ik wat mee heb’ en ‘het kost me te veel tijd’ belangrijker.

Meer dan bij andere social media geven deelnemers aan dat ze het platform niet vertrouwen (35 procent). Of ze vinden dat er te veel nepnieuws voorbijkomt (28 procent) of ze vinden de berichten niet betrouwbaar (24 procent).

 

2019

In de peiling geeft ruim een kwart van de ondervraagden aan dat ze het afgelopen half jaar Facebook minder of veel minder is gaan gebruiken, tegen over 9 procent die het meer is gaan gebruiken. Eind januari publiceren de onderzoekers het grote Nationale Social Media Onderzoek. Daarin komt dit specifierker aan de orde.

Het onderzoek vindt sinds 2010 elk jaar een paar keer plaats. Deze resultaten komen uit het vierde onderzoek naar vertrouwen en sociale media van dit jaar.