4min Financieel

Webwinkels nog lang niet klaar voor de European Accessibility Act

Webwinkels nog lang niet klaar voor de European Accessibility Act

Meer dan de helft van de Nederlandse webwinkels is op dit moment nog niet klaar voor de European Accessibility Act van 2025. Dat blijkt uit onderzoek van internetbureau Level Level. Men onderzocht 317 Nederlandse webwinkels. De 15 grootste online winkels zijn handmatig getoetst op toegankelijkheid. En de overige 302 grootste webwinkels zijn automatisch gescand op toegankelijkheidsfouten. Het onderzoek wijst uit dat veel webpagina’s niet zonder muis te gebruiken zijn. Voor mensen met motorische en/of visuele beperkingen betekent dit dat zij niet kunnen winkelen bij deze webwinkels.

Veel webwinkels niet digitaal toegankelijk

In de derde versie van het Webwinkel Toegankelijkheidsonderzoek onderzocht Level Level of de 15 grootste webwinkels met alleen het toetsenbord of met het toetsenbord in combinatie met een schermlezer gebruikt konden worden.

Hieruit blijkt dat het bij Coolblue, Zalando, Amazon, Wehkamp, IKEA, Belsimpel, H&M en HEMA niet mogelijk is om een bestelling te plaatsen zonder de muis te gebruiken. Hiervan kon bij Coolblue, Amazon en H&M tijdens het vorige onderzoek nog wel een bestelling geplaatst worden.

Webwinkels Bol, Albert Heijn, Jumbo, HelloFresh, GAMMA en MediaMarkt houden rekening met toegankelijkheid, maar het bestellen van een product gaat vaak nog met moeite. Dit jaar heeft GAMMA bijvoorbeeld een aantal aanpassingen aan de website gedaan, waarbij er geen rekening gehouden lijkt te zijn met toegankelijkheid. Hierdoor is het bestelproces lastiger geworden.

Bij Albert Heijn en IKEA is het niet mogelijk om een kortingscode in te voeren met alleen het toetsenbord of een schermlezer. Dit betekent dat bepaalde gebruikers buitengesloten worden van het kunnen verkrijgen van korting.

Alleen Apple springt eruit om haar toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid.

Webwinkels die verbeterd zijn

Er zijn twee webwinkels die aantoonbaar gewerkt hebben aan de toegankelijkheid van hun webshop en zijn verbeterd.
MediaMarkt is aanzienlijk gestegen in score. In 2021 kon je daar geen bestelling plaatsen met het toetsenbord of een schermlezer. In 2023 hebben zij hun webshop zodanig verbeterd dat dit wél mogelijk is.
Jumbo is ook flink gestegen in score. In 2021 kon je daar geen bestelling plaatsen met het toetsenbord of een schermlezer. In 2022 was dit wél mogelijk en in 2023 hebben zij nog meer verbeteringen doorgevoerd, waardoor het bestelproces toegankelijker is geworden.

317 webwinkels bevatten cruciale toegankelijkheidsfouten

Om breder te onderzoeken wat de staat van de toegankelijkheid van webwinkels is, scande Level Level 317 webwinkels op fouten met een axe-scan. Hiermee kunnen verschillende webwinkels tegelijk geautomatiseerd getest worden op een deel van de WCAG criteria.

In de 317 webwinkels vond de scan 38.349 fouten.
71 procent van de webwinkels hebben teksten met te weinig kleurcontrast.
70 procent van de webwinkels hebben links zonder naam.
64 procent van de webwinkels hebben knoppen zonder naam.
40 procent van de webwinkels heeft afbeeldingen zonder alternatieve tekst.
33 procent van de webwinkels blokkeert inzoomen.
30 procent van de webwinkels gebruikt ARIA in de HTML-code verkeerd.
10 procent van de webwinkels geeft niet aan in welke taal een webpagina is geschreven.
Als elementen ‘geen naam’ hebben betekent dit dat ze voor gebruikers van een schermlezer geen informatie bevatten, waardoor niet te begrijpen is waar dit element voor dient. Hetzelfde geldt voor afbeeldingen zonder alternatieve tekst.

Toegankelijke webwinkel noodzakelijk

Van de Europese bevolking heeft 27 procent een lichamelijke of cognitieve beperking. In Nederland is dat aantal 32 procent. Dat betekent dat een op de drie Nederlanders momenteel toegankelijkheid barrières tegen kan komen, waardoor zij niet bij elke webwinkel kunnen winkelen.

Toegang tot online winkelen is voor veel mensen met een beperking een deur naar onafhankelijkheid. Een toegankelijke webwinkel zorgt voor de vrijheid om zelf overal inkopen te doen. Level Level benadrukt de noodzaak voor webwinkels om prioriteit te geven aan het voldoen aan de wetgeving tegen juni 2025, om op die manier een inclusieve online winkelervaring voor iedereen mogelijk te maken.