NLProfiel gaat niet verder als gevolg van cookiewijzigingen

advertentieplant in de aarde

NLProfiel, krijgt geen vervolg vanwege cookiewijzigingen van een aantal techreuzen. DPG Media, Mediahuis en RTL Nederland startten dit samenwerkingsverband om te zien of adverteerders waarde zien in gezamenlijk aanbod van data en media. Per eind oktober gaat het initiatief stoppen.

Uit een analyse van de adverteerders bleek wel dat ze over het algemeen tevreden waren met de resultaten. Veel van hen zetten daardoor ook meerdere campagnes in. Toch komt het delen van data en dus aanbod van waardevolle proposities voor adverteerders nu niet van de grond.

 

Beperkt

Bij de start van de samenwerking bleek al dat het gebruik van cookies flink beperkt werd op de browsers van Apple (Safari) en Firefox. Nu blijkt ook dat Google Chrome volgend jaar beperkingen van cookies gaat invoeren.

Verder zullen cookies vanaf begin volgend jaar, als IOS 14 van Apple op mobiele apparaten wordt doorgevoerd, ook niet meer bruikbaar zijn voor toepassingen zoals NLProfiel. Dat maakt de werking van het initiatief vrijwel onmogelijk.

Wel gaan de partijen nog door met de voorbereiding van het nieuwe NOBO-bereiksonderzoek. Daarbij gaan ze verder zoeken naar andere mogelijkheden voor rapportage en contextuele targeting.

Targeting

Het was de bedoeling dat NLProfiel de advertentiemarkt ging voorzien van betere digitale ‘targeting’. De samenwerking tussen DPG Media, RTL Nederland en Mediahuis moest datagedreven marketing binnen het Nederlandse mediaspeelveld integraal gaan faciliteren.

Door gezamenlijk data aan te bieden wordt het volume per profiel vergroot, zo was het idee. Bezoekers die eerder niet werden geprofileerd op het eigen netwerk konden zo wel worden gesegmenteerd. Accepteren van cookies speelde daarbij de hoofdrol.

Daarbij letten de intiatiefnemers er wel op dat alles paste in de AVG. De consument moest dus toestemming geven voor gebruik van hun data op de aangesloten sites. Op basis van de binnengehaalde informatie werden profielen gemaakt, bijvoorbeeld vrouwen van 50 jaar of ouder met een voorliefde voor tuinieren. Het idee was dat je door de samenwerking een beter beeld kreeg en daar dus gerichter advertenties mee kon aanbieden.

Gerelateerde berichten...