NVB: online oplichters richten zich vaker op klant

CxO bank mobiel betalen

De schade bij banken door online oplichters steeg in 2021 aanzienlijk. Dat komt onder andere omdat deze oplichters zich vaker richten op klanten. Dat blijkt uit een rapport van de Nederlandse Vereniging van Banken NVB.

De maatregelen die banken nemen om schade door traditionele fraudevormen met gestolen bankpassen en phishing te voorkomen werken steeds beter. De toename komt dus vooral door de verschuiving van werkwijze van criminelen. Die treffen minder de banken zelf maar vaker de klanten. Het gaat om fraudevormen waarbij ze klanten overhalen om zelf geld over te maken.

Zo steeg de schade door bankhelpdeskfraude vorig jaar naar 47,6 miljoen euro. De schade van andere vormen van fraude zoals phishing en schade als gevolg van gestolen bankpassen daalde juist in 2021. De totale schade door verschillende vormen van fraude in het betalingsverkeer steeg van bijna 50 miljoen euro in 2020 naar 62,5 miljoen euro in 2021.

Bij bankhelpdeskoplichting bellen online oplichters hun slachtoffers zogenaamd namens de bank. De oplichter doet zich voor als een medewerker van de bank en maakt het slachtoffer wijs dat zijn of haar bankrekening niet meer veilig zou zijn. Het slachtoffer moet dan bijvoorbeeld het hele banksaldo met één of meer overboekingen zogenaamd ‘veilig stellen op een kluisrekening’. Bovendien weten zij het slachtoffer vaak te overtuigen om ook de betaalpas af te geven. waarmee de oplichters direct zelf geld kunnen opnemen.

Hang op

De bank vraagt nooit aan de telefoon of in een tekstbericht om geld over te boeken naar andere rekeningen, ook niet in noodgevallen. Onze boodschap aan klanten is dus: hang op, klik weg en bel uw bank! Als slachtoffer van fraude of oplichting is het altijd van belang om naast een melding te maken bij de bank ook aangifte te doen bij de politie. Kijk op de site veiligbankieren.nl.

De toename van digitale criminaliteit vormt een breed maatschappelijk probleem. De banken werkten het afgelopen jaar actief samen met andere partijen. Zo zorgde de samenwerking met de telecomsector dat telefoonnummers van banken niet langer misbruikt kunnen worden door fraudeurs. In samenwerking met de politie verdwenen er in 2021 meer fraudeurs achter de tralies.

Banken blijven hun klanten waarschuwen voor alle vormen van digitale fraude. Dat doen zij direct via kanalen zoals internet en mobiel bankieren, maar ook via gezamenlijke campagnes. De Nederlandse Vereniging van Banken zal daarom later dit jaar een nieuwe campagne tegen fraude lanceren die consumenten moet helpen om fraude eerder te herkennen.

Emotionele impact

Volgens adjunct-directeur Aleid van der Zwan van de Nederlandse Vereniging van Banken heeft online fraude vaak een enorme emotionele impact op slachtoffers: “We nemen daarom voortdurend maatregelen om fraude te voorkomen en we helpen klanten om zich ertegen te wapenen. Dat werkt goed bij fraudevormen zoals phishing, waarbij criminelen toegang proberen te krijgen tot de bankomgeving van de klant. Maar als klanten worden overgehaald om zelf geld over te maken is het voor de bank moeilijker om fraude te herkennen. We lanceren daarom later dit jaar een nieuwe publiekscampagne om klanten te helpen fraude eerder te herkennen. Ook zoeken banken in afwachting van een door de overheid gecoördineerde aanpak de samenwerking met de politie, telecomaanbieders, social media platforms en andere partijen die kunnen helpen bij het voorkomen van deze fraudevormen.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...