Onderzoek KPMG: Nederlander nauwelijks bekend met nieuwe privacyrechten

Hoewel ruim 80% van de Nederlanders weet van de wet AVG, kennen maar weinigen hun nieuwe privacyrechten. Maatregelen om privacy beter te beschermen worden dan ook beperkt gebruikt.

Dat blijkt uit het nieuwe onderzoek van KPMG: Een beetje privacy graag, dat deze week uitkwam. Uit de steekproef onder duizend Nederlanders blijkt dat bijna 60% niet weet welke rechten zij hebben gekregen sinds de nieuwe wet eind mei dit jaar inging. Daarom is de animo om bijvoorbeeld data in te zien of laten verwijderen laag. Minder dan de helft is hiermee bezig geweest.

 

Bekendheid AVG

De onderzoekers noemen het wel bemoedigend dat de bekendheid met de wet aanzienlijk is gestegen. In maart van dit jaar was ruim 80% van de Nederlanders juist niet bekend met de invoering van de AVG.

Van de Nederlanders die nu met veel overtuiging aangeven bekend te zijn met de wet, weet ruim 60% echter niet wat die rechten zijn. Minder dan de helft van de onderzochte Nederlanders geeft aan organisaties en bedrijven te willen benaderen om persoonsgegevens te laten verwijderen.

Burgers die hun nieuwe rechten wel gebruiken richten hun pijlen vooral op de overheid en zorgaanbieders. Ze vragen daar vooral of ze hun persoonsgegevens kunnen inzien. Bedrijven als Facebook en Twitter staan bovenaan de ranglijst bij het recht om vergeten te worden. Ruim 30% geeft aan hier gebruik van te willen maken.

De onderzoekers noemen het opvallend dat slechts 5% zijn Facebook account verwijderde nadat bekend werd dat persoonlijke gegevens op grote schaal op straat lagen.

Verder bleek de beperkte belangstelling voor het waarborgen van de privacy zich ook in hoe veel Nederlanders vlak voor de AVG van kracht werd, omgingen met de stortvloed aan privacyverklaringen. Zo’n 40% heeft de e-mails met verklaringen nauwelijks serieus bekeken. Ruim 20% zegt dat zij alleen de privacyverklaringen lazen van organisaties waarvan zij het belangrijk vinden dat zij zorgvuldige met persoonlijke gegevens omgaan. De respondenten noemen dan vooral verzekeringsmaatschappijen, zorgaanbieders en de overheid.

Voorzorgsmaatregelen

Bijna 70% vindt privacy zeer belangrijk. Deze groep zegt ook meer controle te willen op het internet. Toch blijkt dat minder dan de helft browsercookies verwijdert. Minder dan 40% beheert de zichtbaarheid van persoonlijke informatie op de sociale media.

Gebruikersnamen en wachtwoorden om sites te bezoeken worden door minder dan 40% van de Nederlanders met regelmaat gewijzigd. Slechts 18% leest bij een bezoek aan een website het privacyreglement en niet meer dan 11% de meldingen over cookies.

En ook andere mogelijkheden worden relatief onbenut gelaten. Slechts een kleine 20% heeft de incognito-modus in de webbrowser geactiveerd om te voorkomen dat gebruikers van dezelfde computer het internetgedrag kunnen volgen. De mogelijkheid tot encryptie, wordt door niet meer dan 15% gebruikt.

 

Gerelateerde berichten...

X