Open Source stimuleert flexibiliteit en bespaart kosten

digitale transformatie touch

Steeds meer grote organisaties zien open source als de beste manier om innovatie en flexibiliteit te stimuleren en tegelijkertijd hun operationele uitgaven te beheren. Recent onderzoek van Red Hat bevestigt deze trend.

De uitdaging bij deze zakelijke klanten is dat zij niet noodzakelijkerwijs de tijd, vaardigheden of motivatie hebben om bij te dragen aan het open source model voor de community.

 

Hoogste tijd

Niet verwonderlijk dat de open source-community traditioneel op haar hoede is voor partijen die voornamelijk halen en weinig of zelfs niets brengen. Het is de hoogste tijd voor een aanpak die tegemoet komt aan de behoeften van de leden van de community én van de zakelijke eindgebruikers.

Bijvoorbeeld door met een frisse blik te kijken naar de evenementen die we organiseren. Wat te denken van een nieuw soort event dat veel meer gericht is op de klant dan op de ontwikkeling van de code? Dit is essentieel als we willen inspelen op de toegenomen belangstelling voor open source. Dat kan zonder afbreuk te doen aan de waarden van het community model. Doen we dit niet dan beperken we het potentieel voor grotere organisaties, wat een gemiste kans is.

Goed versus kwaad

Het is belangrijk dat de open source community zichzelf blijft uitdagen en in contact blijft met de wereld om zich heen. Het is volkomen begrijpelijk dat het gebruik van open source door cloud service providers (CSP’s) leidt tot verhitte discussies.

Het zou alleen pragmatischer zijn om de trend als zodanig te erkennen en te bespreken wat het betekent voor het open source model. Het is weinig constructief om de situatie af te schilderen als een goed-versus-kwaadscène uit Game of Thrones.

De realiteit is nu eenmaal dat grotere organisaties open source willen adopteren, en dat zij houden van het gemak van ‘packaged’ applicaties. Als de open source community de weg voorwaarts wil bewandelen, in plaats van CSP’s als een bedreiging te behandelen, moeten we evenementen creëren waar we rechtstreeks met eindgebruikers kunnen samenwerken.

Klanten en eindgebruikers

Het huidige aanbod aan evenementen is onderverdeeld in categorieën rond productontwikkeling, strategie en klanten, met een sterke nadruk op productontwikkeling. Vanuit het oogpunt van de community is dit begrijpelijk, omdat hun prioriteit ligt bij het onderhouden en bevorderen van de broncode van een project. Aan de andere kant van het spectrum zijn er strategie-evenementen zoals Oracle OpenWorld en de Gartner Symposia.

Dit zijn vaak ‘tell and listen’-evenementen, waarbij de deelnemers de laatste strategieën en roadmaps ontvangen van leveranciers of analisten uit de sector. Deze zijn nuttig voor de planning en de it-strategie op lange termijn.

Ze voldoen echter niet per se aan de behoeften van klanten, die willen begrijpen hoe ze technologieën op de meest veilige en betrouwbare manier kunnen implementeren en onderhouden. Conferenties van gebruikersgroepen gaan in op deze vraag naar leveranciersspecifieke technologieën. Zo bieden evenementen van Oracle-gebruikersgroepen echte waarde aan grote zakelijke gebruikers.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van september.

Gerelateerde berichten...