Pilot AT voor innovatief frequentiegebruik

netwerkkosten telecomnetwerken

Een pilot van het Agentschap Telecom moet zorgen voor innovatief frequentiegebruik. Dit gebeurt vooral  in de 3,8-4,2 GHz frequentieband met ‘Dynamic Spectrum Management & Sharing’. Hierbij delen gebruikers dezelfde frequentieband, maar op een slimmere manier dan normaal.

Als de pilot slaagt kan het in regelgeving worden verwerkt. De eerste resultaten komen halverwege 2023 beschikbaar. In de toekomst kan de technologie ook gaan werken tussen meerdere netwerken en in andere frequentiebanden dan die van deze test.

De pilot gebeurt bij de Branchevereniging van Telecom Grootgebruikers (BTG), luchthaven Schiphol en de satellietcommunicatie operator Speedcast in Biddinghuizen. Daarnaast zijn Nokia en het Finse onderzoeksinstituut VTT betrokken. De pilot vindt plaats in opdracht van de directie Digitale Economie van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK).

Frequentieverdeling

Met ‘Dynamic Spectrum Management & Sharing’ (DSMS) wil AT onderzoeken hoe met nieuwe technieken lokale private netwerken kunnen bestaan in de 3,8-4,2 GHz-band, zonder verstoring van de ontvangst van satellietgrondstations. Met de testresultaten streeft het agentschap naar ruimte voor nieuwe technologieën in de Europese regelgeving voor frequentieverdeling.

De test vindt plaats met twee gebruikers in de 3,8-4,2 GHz band: een lokaal 5G-netwerk op Schiphol en het satellietgrondstation in Biddinghuizen. Onder bijzondere atmosferische omstandigheden kan een lokaal netwerk zelfs met een laag vermogen vanaf grote afstand incidenteel verstoring veroorzaken op de ontvangst van satellietsignalen. Daarom geldt rondom deze stations een grote beschermingszone. Met de DSMS pilot willen de partijen laten zien dat met nieuwe technologie zo’n grote zone niet nodig is.

Een speciaal ‘sensing systeem’ in Biddinghuizen meet of het lokale testnetwerk op Schiphol storing veroorzaakt. De ‘DSMS engine’ krijgt van het sensing systeem hiervan een bericht. Het lokale netwerk op Schiphol krijgt vervolgens een instructie waarmee zijn zendvermogen automatisch wordt terug geregeld.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...