Plotselinge stijging van startups met kunstmatige intelligentie

OpenAI

De afgelopen vier jaar is het aantal start-ups dat zich op kunstmatige intelligentie, oftewel AI toelegt vrij plotseling gestegen. Een onmiskenbaar signaal dat AI aan het landen is in de wereld van de business. Waar staan we op dit moment en wat komt er op ons af?

Enig idee hoeveel AI-start-ups er inmiddels zijn in Europa? Tientallen? Honderden? We zijn hard op weg naar de eerste duizend, zo blijkt uit een artikel van de hand van technologie watcher Ha Duong dat afgelopen januari op de website TechEU werd gepubliceerd. Basis voor het artikel is een lijst van 600 Europese AI start-ups. Dat lijkt misschien nog niet zo heel veel, maar drie kwart daarvan is van 2013 of daarna. En 200 van die 600 zijn in 2016 opgericht. Cijfers die indicatie zijn voor een aanzwellende golf.

 

Financiële sector

 

Uit de lijst op TechEU blijkt dat de meeste AI start-ups zich richten op de financiële sector. Gevolgd door security, zorg en maakindustrie. Dit doet sterk denken aan de beginjaren van de online software en later die van de cloud. Het begint met enkele start-ups. Plotseling zijn dat er heel veel meer en voor je het goed en wel in de gaten hebt is de algehele situatie ingrijpend veranderd. Het is dus oppassen geblazen voor alle betrokkenen, want ook AI is een omwentelende technologie. Alle gevestigde businessmodellen zullen erdoor worden beïnvloed, dan wel compleet op hun kop worden gezet.

Een voorbeeld is Nine Connections, een in Amsterdam gevestigde start-up, die zich toelegt op marketing, powered by AI. De grondgedachte daarbij is dat iedere werknemer een ambassadeur is en de waarden en de missie van de onderneming online uitdraagt in social media. ‘Employee advocacy’ wordt deze aanpak genoemd. De moderne werknemer blogt, Facebookt en Pinterest naar hartenlust. Maar waarover?

 

Aanpak

Hier schiet AI te hulp, in de vorm van een link met IBM’s supercomputer Watson. De toepassing van Nine Connections struint het hele web af naar die content die precies past bij de functie en belangstellingssfeer van een werknemer. Bovendien geeft de toepassing aan welke van zijn relaties daarin op hun beurt waarschijnlijk het meeste geïnteresseerd zullen zijn. En nog een stap verder analyseert de applicatie het kijk- en klikgedrag van die relaties, zodat deze werknemer feedback krijgt en steeds bedrevener wordt in deze vorm van content marketing.

Dit is een totaal andere aanpak van marketing dan we gewend zijn. Ondernemingen kunnen hierdoor met heel wat minder menskracht toe. In ieder geval op hun afdelingen marketing en communicatie. De vraag is zelfs of die in hun huidige vorm achterhaald beginnen te raken. Disruptie dus. En in elke branche en industrietak zal zich vroeg of laat iets dergelijks in een eigen verschijningsvorm gaan afspelen. You’d better be prepared

 

In de watten

Incubator Rockstart stookt het AI-vuur in ons land stevig op met AI Accelerator, een programma dat veelbelovende initiatieven voor de duur van het project voorziet van een riant budget (€ 20.000 cash en € 80.000 voor projectuitgaven), gratis kantoorruimte in Den Bosch en deskundige begeleiding. Belangstellenden kunnen zich vanaf mei melden, waarna een selectietraject volgt. Het programma start op 1 september 2017. Het zijn vooral de hele grote ‘AI belanghebbenden’ die dit programma sponsoren en onze cognitieve whizzkids in de watten leggen, zoals blijkt uit het primaire partnerschap van onder andere Google, Amazon en IBM. Zie: https://www.rockstart.com/accelerator/ai/

Lees het hele verhaal online of in ICY/Magazine van juni.