Kledingsite Omoda bouwt AI-stylist met Google Cloud

Kledingsite Omoda bouwt AI-stylist met Google Cloud

Kledingretailer Omoda werkt samen met Google Cloud om e-commerce te verrijken met GenAI. Deze samenwerking introduceert de Omoda Stylist en ‘Discover the Look’, waarmee klanten complete outfits kunnen vinden en visualiseren.

Omoda wil winkelaars voorzien van een persoonlijke AI-stylist. Een combinatie van Google Cloud’s Vertex AI-platform, Gemini-modellen, multimodale embeddings en Vector Search heeft de retailer deze mogelijkheid geboden. Opties als “een bohemian bruiloftslook” of “smart casual werkkleding” zijn te combineren met het eigen postuur van de klant om verfijnde aanbevelingen te genereren.

Ewoud Frielink, CTO van Omoda, licht toe: “Met deze samenwerking zetten we een grote stap richting onze visie om de warmte en personalisatie van boetiekwinkelen naar de online wereld te brengen. De generatieve AI-tools van Google Cloud helpen ons om niet alleen transacties te doen, maar onze klanten te inspireren en online winkelen tot een boeiende en gepersonaliseerde ervaring te maken.”

Verhoogde conversie en klantloyaliteit

De implementatie van generatieve AI heeft al indrukwekkende resultaten opgeleverd. Klanten die gebruik maken van de nieuwe ‘Discover the Look’-functie converteren 2,5 keer vaker dan klanten die het niet gebruiken. De AI-gestuurde aanbevelingen omvatten items van favoriete of passende merken, wat zorgt voor een op maat gemaakte shopervaring die aansluit bij de merkvoorkeuren van klanten.

Joost Smit, Head of Benelux bij Google Cloud, benadrukt: “Door de generatieve AI van Google Cloud te combineren met Omoda’s gestructureerde data en diepe retailkennis, creëren we de volgende generatie gepersonaliseerde retail. Deze samenwerking laat zien hoe AI de consumentenervaring kan verbeteren en tegelijkertijd tastbare bedrijfsresultaten voor retailers kan opleveren.”

Toekomstplannen en data-infrastructuur

Smit wijst naar een robuuste data-infrastructuur bij Omoda als sleutel voor het succesvolle project. Het bedrijf werd daarbij ondersteund door Google Cloud’s BigQuery en Looker Studio. Deze tools zorgen voor gestructureerde, real-time data, waardoor AI-gestuurde aanbevelingen en inzichten mogelijk zijn.

Omoda is zowel een klant van Google Cloud als van Google Ads. Smit stelt dat de kern van de samenwerking draait om Omoda’s geloof in de onderliggende technologie van Google. “Ik denk dat het een schoolvoorbeeld is van het vervullen van een use-case”, constateert hij.

Wie een blik heeft geworpen op Google’s AI-features, bijvoorbeeld wat er op Google Pixel-telefoons mogelijk is, ziet veel overeenkomsten met het Omoda-concept. Denk hierbij aan een persoonlijke chatbot en het flexibel aanpassen van beeldmateriaal. Toch is Omoda’s uitvoering een stuk specifieker, weet Smit. Het is iets waar Google Cloud geldt als het fundament voor een business-case die alleen een speler op de markt kan uitvoeren.

AI-platform

“Zonder Vertex moet je te vaak het wiel opnieuw uitvinden”, zegt Smit. Je hoeft op dit AI-platform overigens niet alleen Google’s technologie te gebruiken: er zijn honderden LLM’s klaar voor gebruik die ook vergeleken kunnen worden. Je hebt er als een bedrijf als Omoda wel de expertise voor nodig om dit vast te knopen aan een goede executie. De begeleiding van Google Cloud neemt daarnaast af naarmate klanten zelf in stelling gebracht zijn. De tools voeren dan het werk uit. “De technologie is voor iedereen beschikbaar, maar het gebruik ervan is waar Omoda zich heeft onderscheiden”, aldus Smit.

Frielink van Omoda ziet nog meer kansen om AI te benutten: “Tegen het einde van 2024 verwachten we dat 90% van de productinhoud – zoals beschrijvingen en aanbevelingen – door AI wordt gegenereerd.” Omoda werkt ook aan toekomstige ontwikkelingen, zoals outfitvisualisatie gebaseerd op avatars en integratie van de eigen garderobe.

Lees ook: Onderzoek kinderkanker versnellen met Google Cloud