Ruim 12,9 miljoen mensen ontvingen NL-Alert op mobiel

Het bereik van noodmeldingen van NL-Alert groeit. Ruim 12,9 miljoen mensen ontvingen op 2 december het NL-Alert controlebericht op hun mobiel. Dat is 85% van de mensen van 12 jaar en ouder.

Daarmee ligt het bereik flink hoger dan in juni dit jaar. Toen ontvingen 11,7 miljoen mensen van 12 jaar en ouder (78%) het controlebericht.

Uitbreiding NL-Alert

Met NL-Alert word je gewaarschuwd over een ramp of crisis bij jou in de buurt. Je ontvangt dan informatie over wat er aan de hand is en wat je het beste kunt doen. Dat gebeurt onder andere op mobiele telefoons.

Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, breidt NL-Alert uit naar aanvullende kanalen. Zo was de melding dot keer te zien op veel digitale reclameschermen en vertrekborden in het openbaar vervoer.

Zo’n 300.000 mensen van 12 jaar en ouder zagen het controlebericht op de vertrekborden in het openbaar vervoer. Zeker 150.000 mensen zagen het bericht op digitale reclameschermen.

Informeer en help anderen

Zie je een NL-Alert op je mobiel, een digitaal reclamescherm of vertrekbord in het openbaar vervoer? Informeer en help dan de mensen om je heen, zodat ook zij weten wat er aan de hand is en wat zij moeten doen.

De overheid zendt twee keer per jaar een NL-Alert controlebericht uit. Het volgende controlebericht vindt plaats op maandag 8 juni 2020 rond 12 uur.

 

Noodnummer

De succesvolle test is des te belangrijker vanwege de uitval van het noodnummer 1-1-2 in juni dit jaar. Alle communicatie naar het noodnummer viel plotseling uit. Ook het landelijk servicenummer van de politie 0900 – 8844 was niet bereikbaar. Het noodnummer wordt beheerd door provider KPN, maar ook via andere providers was het noodnummer echter onbereikbaar.

Toen bleek dat NL-Alert wel werkte maar dat ging ook niet vlekkeloos. In één van de berichten werd bijvoorbeeld een verkeerd 06-nummer opgenomen.

 

Gerelateerde berichten...

X