Schiphol maakt API-platform met niet-kritische bedrijfsgegevens openbaar

Schiphol aankomsthal

Schiphol maakte deze week zijn API-platform met niet-kritische bedrijfsgegevens openbaar. Ontwikkelaars zijn zo veel beter in staat nieuwe apps te maken. De luchthaven begint met een API met vluchtinformatie.

Op http://developer.schiphol.nl komt binnen afzienbare tijd ook programmeerinterfaces. Denk bijvoorbeeld aan de ontsluiting van data over geschatte wachttijden en bewegwijzering. Een van de eerste verbeteringen die worden verwacht is het aanvullen van apps van luchtvaartmaatschappijen. Zo denkt KLM zijn eigen app te verrijken met data van de luchthaven. De maatschappij is dan bijvoorbeeld in staat reizigers de route te wijzen van de parkeerterreinen naar de terminal. Ook kan de reiziger dan een schatting krijgen van de tijd die vervolgens nodig is om van daar in de terminal zelf te komen.

 

Account aanmaken

Developers kunnen via de pagina een account aanmaken en aangeven waarin ze het meest zijn geïnteresseerd.  De beschikbare vluchtinformatie bestaat bijvoorbeeld uit bestemmingen, welke maatschappijen op de luchthaven vliegen, en of de vliegtuigen op tijd landen of juist vertrekken.

Het ondersteunende API-team van Schiphol is momenteel 25 mensen sterk. De openbaarmaking van de API’s volgt op een fase van actief meewerken en bijdragen aan hackathons.

Naast appontwikkelaars mikt de luchthaven ook op andere luchtvaartmaatschappijen en reisaanbieders. Te denken valt ook aan TomTom, die de informatie over vertrektijden van vliegtuigen kan koppelen aan een rijroute. Ook autofabrikanten en de openbaar vervoerdienst als OV9292 kunnen de realtime data van van de luchthaven gebruiken voor verwerking in hun eigen diensten.