Sjoerd Blüm, CIO Schiphol Group: Europe’s Preferred Airport onhaalbaar zonder brede inzet ICT

Schiphol aankomsthal

Wij kennen allemaal de hectiek en dynamiek van een luchthaven. Onze nationale trots in dit kader – Schiphol – doet er alles aan om Europe’s Preferred Airport te zijn. Een volstrekt onhaalbare doelstelling zonder de brede inzet van ICT. Over de digitale transformatie van Schiphol en zijn rol daarbinnen, spreken we met de CIO van Royal Schiphol Group, Sjoerd Blüm.

Na zijn studie als bedrijfseconoom werkte Blüm ruim tien jaar in de financiële sector. “Tijdens mijn studie heb ik mij in ongeveer alles behalve IT verdiept”, lacht hij. “Wel ben ik vanaf dag één van mijn werkende bestaan bezig geweest met verandermanagement. Banken zijn het prototype bedrijf waar digitaal wezenlijke verandering heeft gebracht. Dus onvermijdelijk kwam ook IT op mijn bord terecht. Al snel zag ik de enorme potentie van dit vakgebied, waardoor ik geboeid raakte. Vanaf de gebruikerskant ben ik steeds een laagje dieper in de IT gedoken.”

Volgens Blüm is een achtergrond in IT geen noodzaak voor de functie van CIO. “Niemand heeft die kristallen bol die ons vertelt waar we qua IT staan over tien, laat staan twintig jaar. Dat geldt ook voor de it’ers van huis uit. Nieuwsgierigheid en motivatie om je te verdiepen zijn mijns inziens essentiëler dan die achtergrond. IT’er of niet, je moet jezelf blijven vernieuwen.”

Beperkingen

Drie jaar geleden maakte Blüm de overstap naar de luchthaven. “Rond die tijd startte Royal Schiphol Group met haar doelstellingen rond digitalisering. Ik kreeg de nieuw gecreëerde portefeuille van innovatie (techniek, data, werkwijze) en wat ik de CTO-portefeuille noem (architectuur, cyber en processen). Ongeveer anderhalf jaar geleden creëerden we de rol van de Chief Digital Officer en ben ik doorgeschoven naar de CIO-positie.”

Blüm legt uit dat het aantal reizigers groeit. “Wij hebben te maken met beperkingen, omdat we op onze locatie fysiek niet eindeloos kunnen groeien. Momenteel bouwen we aan een nieuwe pier en een nieuwe terminal, die in 2019 en 2023 in gebruik worden genomen. Het aantal vliegbewegingen zit aan de limiet. Toch groeien we qua aantal reizigers, voornamelijk omdat luchtvaartmaatschappijen met grotere toestellen komen en vliegtuigen voller zitten. Wij willen ‘Europe’s Preferred Airport’ zijn, zodat partijen die daarin een keuze hebben voor Schiphol zullen kiezen. Dat geldt voor luchtvaartmaatschappijen, passagiers, shoppers, ondernemers, kantoren, ondersteuners enzovoort.”

Voor een luchtvaartmaatschappij is de turn-around time belangrijk. Vliegtuigen moeten na landing zo snel mogelijk weer gevuld met nieuwe passagiers, bagage, staf en vracht de lucht in. Daarmee verdienen zij hun geld. Blüm: “In dat primaire proces breng je heel veel logistieke stromen bij elkaar. De optimalisatie die daar valt te behalen zit voornamelijk in data. Voor passagiers gelden weer hele andere voorkeuren en wensen.”

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van september.

Gerelateerde berichten...