Social influencing uitgegroeid van lachwekkend digitaal fenomeen naar gigantische industrie

Social influencing is uitgegroeid van een enigszins lachwekkend digitaal fenomeen naar een gigantische industrie waarin veel geld verdiend wordt. Zo berekende de Economist dat influencers met zo’n 100.000 volgers al gauw een paar duizend dollar opstrijken voor één social media posting.

De jonge generatie weet inmiddels niet beter. Volgen en gevolgd worden is de normaalste zaak van de wereld. Hoog tijd dat u zich verder gaat verdiepen in dit fenomeen.

Waarom? Niet alleen omdat deze digitale aandachtstrekkers een grote economische factor zijn. Het worden ook uw nieuwe collega’s. Het is bovendien nu al de doelgroep waar marketeers van uw organisatie mee in dialoog zijn.

Een wereld in beweging brengen

De kracht van de beïnvloedingsindustrie komt duidelijk naar voren in de documentaire Fyre op Netflix. Daar is te zien hoe influencers in staat zijn om in een hele korte tijd een groot publiek te mobiliseren.

Een feestje waar niemand nog van gehoord had, was in twee dagen volgeboekt. In ruil voor honderden duizenden dollars maakten topmodellen als Kendall Jenner, Bella Hadid en Elsa Hosk via een paar Instagram postings en een gelikte video een succesvolle promotie voor een nieuw muziekfestival op een idyllisch eiland.

De ondertitel van de documentaire ‘The greatest party that never happened’ vat het verhaal mooi samen: via sociale media werd tot op het allerlaatste moment het idee van een utopisch festival geschetst.

De hype en mysterie waren immens. Tegelijkertijd ontbrak elke vorm van organisatie- en communicatietalent. Bezoekers die duizenden dollars voor luxe villa’s hadden betaald, moesten slapen in afgedankte stormtenten op door regen doordrenkte matrassen.

De hoogstaande culinaire maaltijden bleken in het echt niet meer dan een broodje kaas te zijn. Het hilarische relaas is een verbijsterend voorbeeld van de kracht van social influencers. Maar ook een les in organisatiekracht. Dankzij slimme beïnvloederstactiek is ieder bedrijf in staat massa’s mensen te mobiliseren. Influencers zijn hun pubertijd ontgroeid. Ze weten alleen nog niet zo goed wat er in de fysieke wereld allemaal bij komt kijken om iets te laten slagen.

Mukbang

Een andere manier om kennis te maken met de wereld van digitale aandachtstrekkers is een eigen zoektocht langs de belangrijkste velden waar influencers zich ophouden. Mocht u op een avond alleen een maaltijd nuttigen, tik dan eens Mukbang in bij YouTube en zet het geluid wat harder.

Bij Mukbang video’s wordt zichtbaar en onder luid gesmak genoten van eten. Vele video’s hebben tientallen miljoenen views. De motivatie om te kijken verschilt van het verdrijven van eenzaamheid, het samen eten, tot spelvormen als het genieten van een ongezonde maaltijd. Dat terwijl de kijker zelf iets gezonds moet eten. De influencers verdienen aan het aantal views. Met advertenties of omdat kijkers virtuele cadeautjes kopen.

Onderzoeksbureau Newzoo voorspelt dat de omzetgroei in e­Sports doorzet van $1,17 miljard in 2019 naar $1,65 miljard in 2021. Inmiddels bieden in de Verenigde Staten meer dan 200 hogescholen en universiteiten studiebeurzen aan voor eSporters.

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van februari.

Gerelateerde berichten...