Social media drijvende kracht achter contentconsumptie

man en vrouw achterin de auto met telefoon chiptekort

Europese generatie Y gebruikt minder kanalen voor nieuwe content dan generatiegenoten uit de VS

Marketeers weten inmiddels dat het produceren van een grote constante stroom content geen duurzame of effectieve manier is om klanten uit generatie Y te benaderen. Omvang is dus niet belangrijk, maar het creëren van de juiste content en consistente aanlevering ervan – waar de klant ook is – wel. Generatie Y vertrouwt in eerste instantie op sociale netwerken voor nieuwe content, op grote achterstand gevolgd door online en gepersonaliseerde newsfeeds. Dit blijkt uit nieuw wereldwijd onderzoek verricht door SDL.

In deze contentexplosie is de digitaalvaardige generatie Y voortdurend bezig met content en informatie. Europese consumenten in de leeftijd van 18 tot 36 kijken gemiddeld 36 keer per dag op hun smartphone, tegenover 43 keer per dag voor dezelfde groep in de Verenigde Staten. Dit geeft aan dat een e-mail gericht aan iemand uit generatie Y doorgaans dezelfde dag of zelfs nagenoeg op het moment van verzenden wordt bekeken. Personen uit generatie Y nemen voortdurend content tot zich. Vervolgens maken zij hierin onderscheid en delen ze relevantie informatie via sociale kanalen. Het is daarom belangrijk content aan te bieden via het juiste sociale platform en op de juiste manier.

Overige opvallende onderzoeksresultaten:
·         Generatie Y omarmt merken op social media: vijf van de zes personen van generatie Y geven aan via social media een connectie te hebben met ondernemingen.
·         Europese markten gebruiken minder kanalen voor nieuwe content: generatie Y consumeert nieuwe content vooral via sociale netwerken, op grote afstand gevolgd door online en gepersonaliseerde newsfeeds, e-mail en zoekmachines. In het Verenigd Koninkrijk (52%), Nederland (38%) en Duitsland (44%) is Facebook het populairste platform voor nieuwe content, gevolgd door YouTube en Twitter.
·         Social media haalt e-mail in: generatie Y deelt via social media gemiddeld zes stuks content per dag. Hiermee is e-mail (met vijf stuks per dag) voorbijgestreefd door social media.
·         Hypertargeting is de nieuwe norm: generatie Y verwacht dat content op maat aan hen en hun behoeften is aangepast, of het nu gaat om gepersonaliseerde sociale netwerken, aanpasbare newsfeeds of muziekstreams die zich constant aanpassen aan hun veranderende voorkeuren. 71 procent van de respondenten geeft aan eerder te luisteren naar op het individu gerichte muziekstreams, zoals Spotify, dan naar niet-gerichte muziekopties, zoals radio.
·         Snel reageren is een must: generatie Y vindt snelle antwoorden belangrijk in het contact of communiceren met ondernemingen. Uit het onderzoek blijkt een voorkeur voor benaderingen die tot directe bevrediging leiden, zoals online technische ondersteuning via chat.

Over het onderzoek: Het onderzoek werd afgenomen onder ruim 1800 leden van generatie Y (leeftijd van 18 tot 36) wereldwijd, met ruim 300 respondenten per land, waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Noorwegen, Duitsland en Nederland. Het onderzoek werd tussen januari en april 2014 uitgevoerd. De eerste dataset werd verzameld onder ruim 300 personen uit generatie Y, uitsluitend afkomstig uit de Verenigde Staten. De volledige resultaten van de eerste dataset in het onderzoek zijn hier beschikbaar.

Geef een reactie

Gerelateerde berichten...