William Deurwaarder vice-president Developer Relations TomTom

William Deurwaarder is fellow en vice-president Developer Relations bij TomTom. Een bedrijf met 4.500 werknemers, van wie ongeveer de helft in IT werkt: van Londen tot Belgrado en van Taipeh tot in de VS. Peter Olsthoorn bevroeg de VP.

Wat voor soort it’er ben je?
Een echte technicus, een ontwikkelaar en bouwer. Maar mijn loopbaan is een golfbeweging tussen techniek en management. Passie voor techniek, maar ook resultaatgericht: ik wil dingen afmaken en verbeteren. Dat laatste is makkelijker te verwezenlijken in een leidende rol als Technical lead of Team lead.

Een perfecte balans?
De balans kan verstoord raken: ik raak te ver van de techniek verwijderd of ik kan onvoldoende resultaat boeken. Als ik mijn ei niet kwijt kan doordat die balans verstoord is, dient zich meestal een mogelijkheid aan om een andere klus te gaan doen.

Tomtom: William Deurwaarder

William Deurwaarder

Dreig je met toenemende ervaring meer in management te belanden?
Nog niet. Ik ging ook van hogere managementfuncties terug naar techniek. Zoals nu met Developer Relations de APIs beheren en extern aanbieden, ontwikkelaars enthousiasmeren en hen ondersteunen. Je moet vanuit techniek praten.

 

 

De community voor je winnen?
Ook, maar vooral met grote partners als Bosch en Volkswagen. En met startups zoals Innovactory in Almere, die de app TimesUpp aanbiedt: je krijgt een signaal op je mobiel wanneer je moet vertrekken, met behulp van de route-algoritmes en verkeersinformatie van TomTom. De services worden veel gebruikt. We hebben met de APIs zo’n vier miljard aanvragen per maand: 1.300 per seconde.

TomTom noemt jou een excellente it’er. Wat maakt jou goed?
Interesse op de eerste plaats, maar ook altijd puzzels kunnen en willen oplossen. Technische problemen als uitdagingen zien, je richten op oplossingen. En creatie: je wilt maken, iets bewerkstelligen, in gang zetten.
Intuïtie ook, met hard- en software en systemen. Na jarenlang intensief met IT werken, doorzie je het en ontwikkel je er vooral een gevoel bij. Mijn intuïtie leidt me naar de aard van op te lossen problemen. Dat is niet zozeer een grote verdienste.

Waar ben je trots op?
Bij Davilex leidde ik samen met een goed team de bouw van een Playstation2-spel. Ontzettend leuk. Bij TomTom ben ik trots op mijn bijdrage aan de anonieme verzameling van verkeersdata rond 2006. Dat vergde te veel van geheugens van apparaten, en daar bedacht ik een formaat voor. Dat is na negen jaar nog in gebruik, want het is goed schaalbaar. En toen de map-rendering rond 2009 verouderd raakte omdat er geen anti-aliasing werd gebruikt, zei ik: ‘Het kan wèl!’ Dat gaf aanvankelijk geen applaus; wel toen ik het oploste.

Fouten gemaakt?
Natuurlijk. Bij TomTom programmeerden we de klok een keer fout. Dat is niet acceptabel in navigatie, waarbij de eindtijd van je rit wordt voorspeld. Dus hebben we de software herschreven en vervangen, terwijl de kastjes al in het distributiecentrum lagen.

Nam de druk toe in de loop der jaren?
Dat gevoel heb ik niet bij het werk in IT. Wel zijn applicaties nu verbonden en beïnvloeden zij elkaar veel meer dan vroeger, toen pc-applicaties hooguit een databasekoppeling hadden. Navigatiesystemen hebben nu een sim en realtime verkeersinformatie. Of onze smartwatch die via Bluetooth met de telefoon communiceert.

Boeit alle technologie jou?
Ja. Binnen TomTom hebben we apparatuur, ingebouwde software, software op servers, big data van kaarten en verkeersinformatie. Maar ik ben juist geen architect. Het uittekenen vind ik niet concreet genoeg, dat zijn geen uitdagende puzzels. Maken, creëren, dat is mijn stijl.”

Belemmert gebrek aan kennis over architectuur je loopbaan?
Bij TomTom niet, want we kennen verschillende groeipaden. Technisch kun je doorgroeien tot de hoogste rol: fellow, vanaf junior, senior, en principal. Je kunt ook langs het architectenpad groeien, of in technisch management.
Ik vind het fijn dat TomTom die mogelijkheden biedt: dat je niet als goede it’er hogerop komt door alleen manager of architect te worden. Daarvan worden it’ers noch happy, noch beter.

Ben je tevreden over je loopbaan?
In die 23 jaar heb ik overwegend in pure IT kunnen werken, ook als manager, maar architectuur is mijn ding niet. Dat heeft me niet belemmerd. Ik heb steeds kunnen leren en doorgroeien.
Ik denk ook makkelijk bottom-up, de architect top-down. Dat hindert me soms: om het grote plan te koppelen aan de praktijk. Inzicht moet leidend zijn, vind ik.

Lijkt me bij een concern een probleem?
Dat valt reuze mee bij TomTom, een redelijk platte organisatie. Zeker nu we agile en scrum overal inzetten. Je kunt hier als radertje met een goed idee meer voor elkaar krijgen dan elders.
Misschien wordt er wel te weinig van bovenaf opgelegd, waardoor je wat wildgroei krijgt in creatieve oplossingen. Maar als individu voel je je hier gewaardeerd. En dat stimuleert enorm.
De onderdelen werken zelfstandig met eigen talen en tools als Maptools, C++ en Java, wat de snelheid bevordert. Voor onderlinge aansluiting formuleer je vereisten en stel je onderdelen in die daarop toezien.

Gaat dat soms mis?
Begin deze eeuw konden we alleen maar beter. Met tientallen miljoenen klanten word je kwetsbaarder en moeten meer zekerheden ingebouwd worden. De extreem snelle groei rond 2007 verzwakte de innovatie. We konden software te moeilijk wijzigen. Daar kwamen we doorheen dankzij de lokaal opererende scrumteams.

Hoe oud kun je hier worden?
Zoals nu tot mijn pensioen. Dankzij de interne diversiteit. Ik kan hier nog zoveel kanten op. Ik zat bij de ingebouwde software, nu veel meer online. Weer helemaal nieuw. Ik kan naar big data of de kaarten. Ik hoef niet bij TomTom weg voor nieuwe uitdagingen.

Voelt het goed zo’n steunpilaar te zijn?
Ja, zeker met een consumentenproduct dat je overal in winkels en reclames en in het spraakgebruik tegenkomt. Iedereen heeft een TomTom, ook als ze een ander merk hebben. TomTom helpt mensen. Toen we kleiner waren, was dat effect veel groter, maar die trots is nog altijd groot. Dat heeft ook een keerzijde. Op verjaarsfeestjes word ik op alle navigatie aangesproken, ook van de concurrent.

 

C.V.

8 januari 1967, geboren in Rotterdam, daar woonachtig
1985-1990 Studie Elektrotechniek TU Delft
1992 – 1999 IKM Engineering, softwaremaker en it-chef
1999 – 2003 Davilex, it-chef en technisch directeur
2003 – heden TomTom, onder meer Manager Applications & Platforms, Senior VP Shared Technology

Gerelateerde berichten...