Techreuzen dwingen mensen tot delen van teveel informatie

sociale media ongelukkig

Ruim de helft van de Nederlanders (53%) vindt dat ze voor een normaal leven hun gegevens wel moeten delen met techreuzen als Google, Amazon, Facebook en Apple. Dit blijkt uit kort  onderzoek.

Opmerkelijk is dat 81 procent van de Nederlanders het wel zorgelijk vindt dat de bovengenoemde bedrijven over veel informatie van mensen beschikken. Driekwart van de Nederlanders vindt dat we te afhankelijk zijn van bedrijven als Google en Facebook. Slechts 21 procent is er van overtuigd dat bedrijven in het algemeen netjes omgaan met hun gegevens.

Bij installatie van een app of bij het afstaan van gegevens op een website moeten gebruikers vaak akkoord gaan met de privacyvoorwaarden voordat ze toegang krijgen tot de app of site. Maar liefst 74 procent van de Nederlanders gaat meestal akkoord met deze voorwaarden zonder ze te lezen. 65 procent vindt de teksten te ingewikkeld om te lezen en 89 procent vindt de teksten te lang en te uitgebreid. Zeventig procent staat ook haast altijd cookies toe bij gebruik van de websites.

Facebook en WhatsApp

Bijna een kwart (22%) van de Nederlanders heeft bewust geen Facebook (meer) omdat het voor hen onduidelijk is wat het sociale platform met hun gegevens doet. Een ruime vijf procent maakt geen gebruik meer van WhatsApp omdat ze het niet eens zijn met de privacyvoorwaarden die de app hanteert. Beide apps zijn in handen van hetzelfde bedrijf.

“Nederlanders staan massaal persoonlijke gegevens af,” zegt Mark Jenster, General Manager bij onderzoeker Orange Cyberdefense . “Dit is een gewoonte geworden voor gemak en snelheid, waar digitalisering een prachtige rol in speelt. Maar gemak staat haaks op privacy en veiligheid. Mensen accepteren cookies, gebruiken veelal dezelfde wachtwoorden, gebruiken techreuzen om data in te vullen en ga zo maar door, zonder goed te weten wat ermee gebeurt. Dit ligt in lijn met het resultaat dat Nederlanders over het algemeen denken dat zij niets te verbergen hebben. Dat men deze voorwaarden als gebruiker te ingewikkeld vindt en daardoor ook niet weet wat de risico’s en gevolgen zijn van dit gemakzuchtige gedrag ten opzichte van privacy, zou aanleiding moeten zijn voor educatie over dit onderwerp in Nederland.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...