Telecompaper: KPN-dochter meest aanbevolen postpaid-aanbieder

antennes 5g

Simpel was in de eerste helft van 2019 voor het eerst de meest aanbevolen postpaid-aanbieder. Hiermee laat Simpel rivaal Simyo achter zich. Deze KPN-dochter kreeg zes maal achter elkaar de hoogste ‘Word of Mouth score’ (WoM) van Telecompaper. Wel zijn de verschillen klein.

Elk half jaar publiceert Telecompaper een WoM-ranking van de mate waarin postpaid-aanbieders van mobiele diensten het afgelopen half jaar zijn aanbevolen door hun klanten. Tijdens de nieuwste meting lagen de uitslagen van alle tien onderzochte aanbieders dicht bij elkaar, met slechts 13 procentpunten verschil tussen de nummer één en hekkensluiter Youfone.

 

Aandeel klanten

Simpel zag het aandeel klanten dat het merk aanbeveelt de afgelopen drie jaar stijgen van 54 procent in 2016 naar 79 procent in de eerste helft van 2019. Daarmee steeg de score van de mobiele aanbieder sneller dan die van de totale markt. Het marktgemiddelde nam overigens ook toe het afgelopen jaar. In de eerste helft van 2016 raadde nog 60 procent zijn postpaid-aanbieder aan, tegenover 73 procent nu.

Hollandsnieuwe, Tele2, Vodafone en Simpel scoren beter
De nummers 2 tot en met 9 ontlopen elkaar weinig, met maximaal 6 procentpunten verschil. Simpel schept een kleine afstand, met drie punten verschil tot de nummer twee. Youfone, op een tiende positie, staat drie punten onder de nummer 9, Hollandsnieuwe.

Ondanks het feit dat Youfone wederom de laatste plaats bezet, is de score van het merk het afgelopen jaar wel met 7 procentpunten gestegen. Ook een stijging, maar in mindere mate, was er te zien bij Hollandsnieuwe, Tele2, Vodafone en Simpel. Simyo en Ben lieten als enige aanbieders een lichte daling zien.

 

Prijs blijft belangrijk

De belangrijkste reden om een postpaid-aanbieder aan te bevelen, is de prijs-kwaliteitverhouding. Dit wordt gevolgd door de maandelijkse kosten en de kwaliteit van verbinding en bereik. De top drie redenen wordt door de helft of meer genoemd.

Combinatievoordeel met andere diensten (tv, internet en vaste telefonie), een relatief nieuwe reden, wordt door 18 procent genoemd als reden om een aanbieder aan te bevelen.

Aanbiedingen en acties wordt door 19 procent van alle aanbevelers genoemd. Bij Simpel scoort deze laatste reden veel hoger, 33 procent. Daarmee is het reden nummer drie om het merk aan te bevelen. Ook zijn bij Simpel de maandelijkse kosten en prijs-kwaliteit- verhouding het meest belangrijk. Deze reden wordt zelfs nog vaker genoemd dan in de totale markt.

 

Twee jaar geleden ging de Nederlandse mobiele markt vooral in het derde kwartaal onderuit. Dat becijferde Telecompaper in haar kwartaalrapport Dutch Mobile Operators.

De omzet daalde met 7,9 procent jaar op jaar naar 1,11 miljard euro. Dat betekent niet alleen een daling ten opzichte van het zelfde kwartaal het jaar ervoor, maar ook ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. Deze daling bedroeg 2,8 pro9cent. Vodafone werd toen het hardst getroffen.

Gerelateerde berichten...

X