Terugloop contant betalen stopt, maar parkeergarage wordt digitaal

KPN geld, munten zakelijke dienstverlening contact betalen

De terugloop van contant betalen is gestopt. Dat is vooral zo aan de winkelkassa, maar niet bij de parkeergarage, de bioscoop en de apotheek. Dat blijkt uit een onderzoek van de Nederlansche Bank.

Het totaal aantal winkeliers en dienstverleners waar je niet met cash kunt betalen is ongewijzigd ten opzichte van vorig jaar. Maar in sommige sectoren zijn er verschuivingen. Bij 25% van de parkeergelegenheden kun je bijvoorbeeld niet meer contant betalen. Een jaar geleden was dat nog 16%. Ook bij bioscopen en apotheken loopt contant betalen terug.

Net als een jaar eerder stuiten klanten bij vier procent van de winkels op een pin-only bordje. Veiligheid is een belangrijke reden om geen cash te accepteren, blijkt uit het DNB-onderzoek. Winkeliers die contant geld wel aannemen, doen dat vooral uit klantvriendelijkheid en omdat munten en biljetten wettig betaalmiddel zijn.

Toename ‘pin-only’ bij bioscopen, parkeren, apotheken en amusement

Net als bij de meting eind 2022, zijn de meeste vermeldingen van pin-only te vinden bij bioscopen, parkeergelegenheden, apotheken, bibliotheken en amusement. In die sectoren zijn wel verschuivingen. Bij de bibliotheken is wel een lichte afname van het aantal pin-only bordjes te zien, Hier wordt dus vaker cash geaccepteerd dan een jaar geleden. Bij de andere vier sectoren neemt het aandeel pin-only juist toe.

Momenteel buigt de Europese wetgever zich over de mogelijkheden om een acceptatieplicht voor winkeliers in te voeren. DNB vindt het in elk geval belangrijk dat de regels op dit punt in de Europese Unie zo veel als mogelijk worden geharmoniseerd.

 

Veiligheid voorop bij geen cash, klanttervredenheid bij wel cash

Ondernemers die geen cash accepteren doen dat vooral vanuit veiligheidsoverwegingen. Daarbij speelt vooral het risico op een overval of inbraak (38%) en diefstal door het personeel (31%). Iets minder vaak noemen ondernemers dat de meeste klanten een voorkeur hebben voor betalen met de pinpas of creditcard (16%). I

De ruime meerderheid van de winkeliers die contant geld wél accepteert, doet dat vooral uit klantvriendelijkheid (69%) en omdat bankbiljetten en munten wettelijk betaalmiddel zijn (59%). Verder zegt 15% van de winkeliers dat het bedrijf van oudsher contante betalingen accepteert.

De vraag is ook of winkeliers die nu contant geld accepteren van plan zijn dat in de toekomst ook te doen. Het overgrote deel verwacht van wel. Slechts 1% van de winkeliers geeft aan over drie jaar geen cash meer te accepteren, en 3% denkt dat dit waarschijnlijk het geval zal zijn. Sectoren waar dat vooral speelt zijn de amusementsector en de detailhandel groot. Een groep van 7% kan het niet inschatten en 89% denkt waarschijnlijk of zeker nog wel contant geld te accepteren.

Duidelijke communicatie

Goede communicatie over de betaalmogelijkheden is volgens de centrale bank belangrijk. Via promotiemateriaal, zoals een bordje om aan te moedigen met de pin te betalen, stimuleert nu ongeveer een op de vier winkeliers (24%) hun klanten om de boodschappen elektronisch af te rekenen. Dit aandeel is afgenomen in vergelijking met 2022. Toen had nog 30% van de winkels een dergelijk bordje.

De winkeliers maken gebruik van een grote variatie aan betaaluitingen. 8% heeft met bordjes als ‘pinnen ja graag’ een duidelijke voorkeur voor elektronisch betalen. Maar soms is onduidelijk of de winkelier ook nog contant geld accepteert. Voorbeelden daarvan zijn de bordjes ‘Betaal met pin’ of ‘PIN’. Twaalf procent van de winkeliers heeft promotiemateriaal uit deze categorie. Dit was 15% in 2022.

Is betalen met cash niet mogelijk? Dan is het belangrijk dat winkeliers hun klanten daarover vooraf informeren, bijvoorbeeld door een sticker bij de ingang. Dan weten klanten meteen waar ze aan toe zijn. In het Convenant Contant Geld hebben vertegenwoordigers van retailers hun leden hiertoe ook opgeroepen. Uit het onderzoek van DNB blijkt dat 37% van de pin-only winkels zich niet aan dit voorschrift houdt. Zij informeren de klant pas bij de kassa over hun betaalbeleid.

Betalen moet voor iedereen gemakkelijk zijn en veel consumenten willen ook graag een keuze hebben om met contant geld te betalen. Daarom hebben de vertegenwoordigende organisaties van retailers in 2022 in het Convenant Contant Geld toegezegd zich in te zetten dat hun leden contant geld blijven accepteren. DNB monitort jaarlijks de ontwikkeling.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...