Thuiswerken in tech: productief maar weinig sociale interactie

thuiswerken Nederlanders

Thuiswerken in de techsector is productief, maar werknemers maken zich zorgen. Ze missen sociale interactie, carrièrekansen en mogelijkheden om hun vaardigheden te ontwikkelen.

Dat bleek uit recent onderzoek van Workday en Yonder: “The Employee Outlook: Understanding Employee Sentiment and Priorities Across Europe“. Het onderzoek vond plaats in negen Europese landen onder ruim 17.000 werknemers en in verschillende sectoren , waaronder TMT (Tech, Media en Telecommunicatie).

Hoe hebben medewerkers in de TMT-sector het thuiswerken ervaren?

68% van de Nederlandse respondenten uit de TMT-sector geeft aan dat ze thuis over alle nodige tools beschikken om hun werk te doen. Dat klinkt goed, maar daarmee loopt de Nederlandse TMT wel achter op het Europese gemiddelde (77%) én op andere sectoren in Nederland. De financiële sector scoort bijvoorbeeld 80% bij deze vraag. Daarnaast ontving slechts 22% training over effectief thuiswerken, tegenover een Europees gemiddelde van 41%.

Door te investeren in training en tools, kunnen organisaties de productiviteit van hun thuiswerkers vergroten. Ondanks gebrek aan training geeft 55% al wel aan thuis productiever te zijn dan op kantoor. Dus een extra investering op dit vlak zal zijn vruchten afwerpen!

Management scoort goed bij personeel

Respondenten uit de TMT-sector zijn blij over de prestaties van hun management in het afgelopen jaar. 61% van de respondenten vond hun managers empathischer in 2020, en volgens 67% was het welzijn van medewerkers voor hen een prioriteit.

Daarmee scoren managers in TMT beter dan die in bijvoorbeeld food en retail, waar de voornoemde scores op respectievelijk 53% en 55% blijven steken. Ook scoorde senior management in TMT goed in leiderschap: 60% van de respondenten vindt dat er goed richting is gegeven aan de organisatie, en 61% is goed omgesprongen met verandering (waar andere sectoren amper boven de 50% uitkwamen).

Lees ook:

Gerelateerde berichten...