Trend: IT-bedrijven werken samen om concurrentieslag te winnen

Steeds meer IT-bedrijven gaan samenwerken om de concurrentieslag te winnen.  Van Apple dat met behulp van Google de iPhone een succes maakte, tot de samenwerking tussen de gezworen concurrenten Nintendo en Microsoft.

De acht meest opvallende partnerschappen
–     Apple sprak met Google af dat op elke iPhone standaard Google Maps en YouTube geïnstalleerd zou zijn. Dit droeg bij aan het succes van de mobiele telefoon.
–     AdBlock Plus liet de reclames van Netflix voor de serie ‘Black Mirror’ wél zien. De urgentie van de serie (over kansen en bedreigingen door technologie en innovatie) was daardoor voor niemand te missen.
–     Het gigantisch populaire Minecraft zorgde ervoor dat concurrenten Nintendo en Microsoft samenwerkten en de game op platforms van beide bedrijven draaide.
–     Een Uber-auto instappen en je lievelingsmuziek horen. Dat is mogelijk, door de samenwerking tussen Spotify en Uber.
–     Google, Facebook, Amazon, IBM en Microsoft werken samen om kennis over Artificial Intelligence (AI) te delen en verder te ontwikkelen.
–     OneGini maakt beveiligingssoftware voor online bankieren-apps, Samsung telefoons en Edgeverve levert bankrekeningen voor 500 miljoen inwoners van India die nog geen bankrekening hadden. Zodat men hier eindelijk (mobiel) kan bankieren.
–     Vodafone Group werkt samen met Huawei, Nokia en Ericsson (onderlinge concurrenten), Intel en Qualcomm Technologies. Doel: de transitie naar het 5G netwerk optimaal te laten lopen.
–     Microsoft werkt met onder meer Samsung samen, zodat er uniformiteit ontstaat bij grote merken in Internet of Things-standaarden. Deze techniek kan zo de belofte waarmaken.

 

Samenwerking onmisbaar

Eric Bruins, partner manager van Equinix, dat het enige wereldwijde interconnectie platform ter wereld exploiteert, merkt de groei van deze trend. “Voor IT-bedrijven wordt het steeds belangrijker om samen te werken met bedrijven die aanvullende diensten aanbieden. Businessmodellen raken zo steeds meer met elkaar verweven.”

Bruins: “We zien in de dagelijkse praktijk dat ze een eigen dynamiek kennen. Zo zijn er meer samenwerkingen binnen ecosystemen, maar ook tussen de verschillende ecosystemen. Dat laat zien dat de business meer naar partnerschappen beweegt. Als we de voorbeelden van geslaagde samenwerkingen in acht nemen, is dat een logische ontwikkeling.”

 

X