Twitter opent transparantiecentrum en toont wie voor advertenties betaalt

Twitter logo

Meer transparantie rond advertenties. Meteen kunnen zien wie voor een advertentie of tweet heeft betaald. Dat kondigt Twitter aan in een blog. Het bedrijf heeft daarvoor een openbaar transparantiecentrum in het leven geroepen dat de zaken moet regelen.

De bedoeling is dat gebruikers meteen kunnen zien wie welke advertentie of betaalde tweet plaatst, hoe lang de advertentie al meegaat en wie daarvoor betaalt. Het nieuwe centrum start als eerste in de VS maar moet in de komende weken in de hele wereld gaan draaien.

 

Persoonlijke reclames

Het gaat niet alleen om advertenties van bedrijven maar bijvoorbeeld ook van politieke partijen. Volgens het bedrijf moet je als gebruiker zo veel duidelijker weten waar je aan toe bent.

De bezoeker kan via het centrum makkelijk zien welke reclames persoonlijk gericht zijn en zelfs welke informatie het netwerk daarbij gebruikt. Reageren hierop en klagen hierover kan dan ook. Dat laatste is vooral bedoeld om te zorgen dat ongepaste conten sneller verwijderd kan worden.

 

Politieke partijen

Behalve commerciële advertenties zijn straks ook politieke uitingen duidelijk herkenbaar. Dit soort advertenties worden straks wereldwijd in een aparte sectie van het centrum ondergebracht.

De hele politieke campagne wordt vervolgens zichtbaar, inclusief eerdere advertenties en op welk publiek de partij in kwestie richt.

Daarbij gaat ook meteen een verandering in beleid van start. De eisen van Twitter rond politieke advertenties worden meteen ook strikter. Het gaat niet alleen om wie advertenties mag plaatsen maar ook of de betreffende adverteerder een specifiek publiek mag bereiken. Deze laatste mogelijkheden worden beduidend minder. De straffen op het niet naleven van de voorwaarden worden tegelijk ook strenger.

 

Felle kritiek

De wijzigingen zijn onder andere een reactie op de felle kritiek rond het verwijderbeleid van het bedrijf naar aanleiding van de affaire Weinstein. Het netwerk blokkeerde het account van iemand die kritiek had op Weinstein, wat zorgde dat de hashtag #WomenBoycottTwitter razend populair werd en Twitter harde klappen kreeg.

Het netwerk kampt al langer met kritiek en verliezen. Het nieuwe beleid is een poging verloren terrein terug te winnen.

 

Gerelateerde berichten...