5 Veelgemaakte fouten bij de implementatie van Desktop as a Service en hoe dit te vermijden

hybrid

Klaar of niet, dit is het tijdperk van Desktop as a Service. Uit onderzoek van VDI Like a Pro ‘State of End User Computing 2021’ (N=1647) blijkt dat meer respondenten dan ooit Desktop as a Service (DaaS) benoemen als hun belangrijkste digitalisering-initiatief.

DaaS is een cloudgebaseerde service die alle back-end middelen beheert die nodig zijn om virtuele desktops te leveren, waaronder compute, opslag en networking. Deze service streamt virtuele desktops naar end-user computing (EUC)-apparaten, waardoor werknemers vanaf iedere locatie veilig kunnen verbinden met applicaties en data.

Het State of End User Computing 2021-rapport laat zien dat de COVID-19-crisis – en de daaropvolgende verandering in de manier van werken – de relevantie en het belang van DaaS-oplossingen heeft bevestigd. Bijna één op de vier respondenten geven aan dat de pandemie de belangrijkste reden is voor hun gebruik van DaaS. Om problemen als gevolg van te snelle implementatie te voorkomen, deel ik vijf veelgemaakte fouten die organisaties maken als zij voor het eerst investeren in DaaS of hun bestaande DaaS-omgeving uitbreiden:

Fout #1: Service onderwaarderen

In grote lijnen: virtual desktop infrastructure (VDI) gaat over software, terwijl DaaS gaat over een service. IT-professionals die goed thuis zijn in VDI, zien DaaS misschien als een bedreiging voor hun rol en zullen daarom de waarde van de service afzwakken, terwijl deze mogelijk beter bij hun situatie past.

De groei van DaaS-markt valt echter niet te ontkennen. Het past in de trend waarbij steeds meer organisaties zich richten op as-a-service-oplossingen. Ze willen geen energie steken in het ontwerpen, bouwen, onderhouden en updaten van een platform, ze willen een platform als een service consumeren.

Fout #2: Te ‘Cloud-First’ zijn

Veel organisaties hebben de afgelopen jaren een ‘cloud-first’-benadering geadopteerd, waarbij IT-middelen standaard naar de public cloud worden verplaatst. Een beter alternatief is om een ‘cloud-smart’-strategie te ontwikkelen, waarbij bepaalde oplossingen alleen worden ingezet voor passende taken, in plaats van alles naar de public cloud te duwen. Dit leidt niet alleen tot betere prestaties, maar is ook efficiënter vanuit kostenperspectief.

Organisaties moeten er daarnaast naar streven om compute-middelen zo dicht mogelijk bij de relevante gegevens plaatsen. Het is daarbij handig als de DaaS-oplossing beide scenario’s ondersteunt, waarbij de workloadmachines zowel on-premises als in de public cloud kunnen draaien.

Fout #3: Ervan uitgaan dat alle DaaS-leveranciers gelijk zijn

Van afstand lijkt het misschien alsof alles er hetzelfde uitziet, maar als je inzoomt zie je belangrijke verschillen. DaaS-oplossingen die worden aangeboden door hyperscalers in de public cloud stellen klanten bijvoorbeeld vaak alleen in staat om in een ‘Mono Cloud’-omgeving te werken. Daarentegen bieden multicloud DaaS-oplossingen, zoals Nutanix Frame, organisaties de flexibiliteit om in meerdere public clouds en ook on-premises te werken. Hierdoor kunnen bedrijven hun omgevingen voor eindgebruikers wijzigen, zonder hun DaaS-inspanningen ongedaan te maken. Het is dus ook geen probleem als organisaties al data in meerdere clouds hosten op het moment dat zij met een DaaS-oplossing starten.

Fout #4: De gebruikerservaring over het hoofd zien

Het lijkt misschien voor de hand liggend dat organisaties de gebruiker centraal stellen bij hun digitalisering-inspanningen, maar toch gebeurt dat niet altijd. Een probleem dat bijvoorbeeld de gebruikerservaring (UX) kan beïnvloeden, is de grootte van de omgeving. Een organisatie kan bijvoorbeeld kosten besparen door te kiezen voor een systeem dat beschikbaar is voor meerdere gebruikers in de public cloud, waardoor verschillende gebruikers de bronnen (en kosten) van een bepaalde virtuele machine kunnen delen. Maar als een dergelijke omgeving te groot is, kunnen deze kostenbesparingen leiden tot prestatieproblemen die gebruikers uiteindelijk frustreren.

Daarnaast is het aan te raden om te investeren in de juiste beheertools. Het is daarbij belangrijk dat deze tools ook data vastleggen aan de kant van het endpoint. Op basis daarvan kunnen eventuele aanpassingen worden gedaan en verbeteringen worden doorgevoerd.

Fout #5: Denken dat Windows ‘dood’ is

Het is gebruikelijk om mensen te horen praten alsof cloudsoftware en mobiele apps het computerlandschap volledig hebben overgenomen. Toch is de realiteit dat ongeveer 70% van de applicaties die tegenwoordig door bedrijven worden gebruikt, Windows-applicaties zijn.

Windows-apps zullen dan ook zeker blijven en worden gebruikt naast mobiel en SaaS om werk gedaan te krijgen in zowel kleine als middelgrote en grote ondernemingen. Als dat het geval is, dan is de vraag: hoe leveren we deze apps aan de eindgebruiker? Daarom blijven VDI en DaaS zo fundamenteel belangrijk in de moderne werkomgeving.

Auteur: Ruben Spruijt, Senior Technologist bij Nutanix

Lees ook:

Gerelateerde berichten...