Advantech: Innovatie als efficiencyslag, wat zijn de laatste snufjes?

Hoe kan automatisering bijdragen aan meer efficiency in de zorg? Welke technieken zijn er op dit moment al voorhanden en welke oplossingen kunnen we op termijn verwachten? Hoe ziet het ziekenhuis van de toekomst er eigenlijk uit? We staken ons licht op bij Advantech, wereldwijd leverancier van innovatieve producten voor tal van sectoren, waaronder de zorg.

“Bij Advantech zijn we voortdurend bezig met oplossingen voor de toekomst”, stelt Michael Bhagwandien, directeur Verkoop Europa van Advantech. “Maar ook met de producten die we nu al in ons portfolio hebben, kunnen ziekenhuizen een flinke efficiencyslag maken. Onder andere op het gebied van klinische mobiliteit. Bovendien bieden onze oplossingen allerlei kansen om ook de nauwkeurigheid, productiviteit en kwaliteit van de zorg te verbeteren. ”

Internet of Things
Om dit te kunnen bewerkstelligen, maakt Advantech in toenemende mate gebruik van het Internet of Things. “Want ook binnen een ziekenhuisomgeving worden langzaam maar zeker alle apparaten en objecten met het internet verbonden”, licht Bhagwandien toe. “Daarnaast zullen ziekenhuizen steeds vaker cloud computing gaan benutten, om een flexibele gegevensuitwisseling tussen mobiele apparaten mogelijk te maken.”

Medische pc
Een goed voorbeeld van een product dat rechtstreeks bijdraagt aan een hogere kwaliteit van zorg, is de medische pc van Advantech. Die bevat in tegenstelling tot een gewone pc geen bewegende delen, dus geen harde schijf en geen ventilatoren. Bhagwandien: “Dat is pure winst voor de hygiëne binnen een ziekenhuis. Zo voorkom je immers luchtcirculatie door het inwendige van de pc, waarin zich al snel stof en bacteriën ophopen. En dat is iets wat je niet wilt, zeker niet in kritische ruimtes als operatiekamers of intensive cares.”

Patient infotainment terminal
Ook een ander product van Advantech, de ‘patient infotainment terminal’, is tot in de puntjes afgestemd op gebruik binnen de zorgsector. Met dit apparaat kunnen patiënten een film of tv-programma bekijken, maar ook rechtstreeks communiceren met het verplegend personeel. Bhagwandien: “Zo’n gecombineerde functie biedt allerlei voordelen. De patiënt hoeft bijvoorbeeld niet meer op de rode knop naast het bed te drukken voor een simpel glas water, want dat bestelt hij gewoon via zijn terminal. En de verpleegster maakt een efficiencyslag, want zij hoeft minder te lopen en neemt het gewenste glas mee op haar volgende ronde. Daarnaast is de terminal door het verplegend personeel te gebruiken om het elektronisch patiëntendossier te raadplegen. Een efficiënte oplossing.”

Trolley met slimme medicijnlade
Verder ontwikkelde Advantech samen met distributeur Alphatron Medical een nieuwe trolley. Een handzaam en wendbaar model, dat in tegenstelling tot de gangbare ziekenhuistrolley wél gewoon de kamer van patiënt binnengereden kan worden. “Hierdoor kan de verpleegster met haar trolley direct naast het bed van de patiënt komen en hoeft ze niet langer met losse pilletjes op en neer naar de gang te lopen”, vertelt Bhagwandien. “Dat voorkomt fouten en werkt efficiënter.” Volgend jaar komen Advantech en Alphatron Medical bovendien met een trolley die de medicijnuitgifte verder automatiseert. Bhagwandien: “De verpleegster scant daarbij de patiënt, waarna automatisch en dankzij een directe verbinding met het elektronisch voorschrijfsysteem (EVS) de juiste medicijnlade wordt geopend. Wanneer vervolgens ook de barcode op het medicijn wordt gescand, kan exact worden vastgelegd op welk tijdstip het medicijn werd toegediend.”

Medische tablet
Tot slot mag de medische tablet van Advantech niet ongenoemd blijven, verkrijgbaar in drie formaten: 5, 7 of 10 inch. “Die eerste twee formaten passen probleemloos in de jaszak van een arts of verpleegster”, vertelt Bhagwandien. “Daar hebben we ze speciaal op ontwikkeld. Daarnaast lag de focus op gebruiksvriendelijkheid, ergonomie en stevigheid. Verder is de tablet uitgerust met een barcode-scanner, waarmee je snel en secuur bijvoorbeeld medicijnen of een bloedzak kunt scannen. En als laatste is hij dankzij de installatie van applicaties als Skype ook als communicatietool te gebruiken.”

Outpatient automatisering
Maar dan nu het oog op de toekomst. Welke producten kunnen we de komende jaren verwachten van Advantech? Hoe ziet het ziekenhuis van de toekomst eruit? “In elk geval groter en massaler dan nu”, voorspelt Bhagwandien. “Schaalvergroting is een trend die je wereldwijd ziet optreden, ook in Nederland.” De nieuwste oplossingen van Advantech borduren rechtstreeks voort op deze trend. Met name door flink in te zetten op ‘outpatient automatisering’. Bhagwandien: “Daarbij moet je denken aan het managen van de route die dagpatiënten door een ziekenhuis afleggen, dus door ziekenhuishal, gangen en wachtkamers.”

Wayfinding
Welke insteek kiest Advantech hierbij? Hoe voorkom je dat patiëntenstromen in een groot en druk ziekenhuis hopeloos vastlopen? Bhagwandien: “Door selfservice in te voeren en systemen aan elkaar te koppelen. We doen dat bijvoorbeeld op het gebied van ‘wayfinding’, ofwel bewegwijzering. Daarbij plaatsen we op strategische plekken in het ziekenhuis terminals, waarop patiënten hun mobiele nummer kunnen invoeren. Vervolgens ontvangen ze via sms een linkje naar de plattegrond van het ziekenhuis, met daarop ingetekend hun persoonlijke looproute. Althans, zo doen we dat in Noorwegen. In Duitsland werken we via een QR-code die bezoekers kunnen inscannen, waarna de rest van de procedure hetzelfde is. Het resultaat? Een soepele doorstroming en veel minder vragen aan het personeel.”

Queueing
De mobiele telefoon speelt ook een doorslaggevende rol in Advantechs volgende oplossing, die ‘queueing’ heet. “Wachtrij-management”, vertaalt Bhagwandien. “Uitgangspunt bij dit proces is dat je patiënten het liefst zo lang mogelijk buiten de afdelingswachtruimte wilt houden. Zo voorkom je dat die bij vertragingen verstopt raakt. Bovendien zie je een patiënt liever in het restaurant wachten dan in een kleine wachtruimte zonder al te veel voorzieningen.” Daar valt wat voor te zeggen, maar hoe voorkom je dat een patiënt voor de zekerheid tóch ruim van tevoren klaarzit in de wachtruimte? “Eigenlijk heel simpel”, vervolgt Bhagwandien. “Door hem bij aankomst in het ziekenhuis wederom zijn mobiele nummer te vragen en hem een minuut of tien voor hij aan de beurt is te sms’en. Daarmee maak je voor jezelf de doorstroming efficiënter en voor de patiënt de ziekenhuiservaring aangenamer.”

Overige ontwikkelingen
Voorziet Bhagwandien nog andere ontwikkelingen die we binnenkort kunnen aantreffen in het ziekenhuis? “Jazeker”, stelt Bhagwandien. “Klanttevredenheidsonderzoeken ter plaatse bijvoorbeeld, op een terminal in de hal of op de afdeling. Daarmee genereer je veel meer respons dan achteraf via e-mail. Of gerichte informatievoorziening op terminals in de wachtruimte, over een bepaalde ziekte of welk ander relevant onderwerp dan ook. En wat verder in de toekomst zie ik onbemande trolleys op eigen kracht goederen transporteren door het ziekenhuis. Kortom, met innovatieve snufjes kun je veel winst boeken op het gebied van efficiency, service en kwaliteit. Natuurlijk is daarmee een investering gemoeid, maar uiteindelijk betaalt die zich altijd terug. Daarvan ben ik overtuigd.”

Gerelateerde berichten...