MKB is klaar voor de cloud

SupportU2

Tot voor kort werd de cloud nog niet door het hele bedrijfsleven enthousiast omarmd. Met name in het MKB – en dan vooral de kleinere bedrijven – hield de koudwatervrees lang stand. Volgens Dixon van Iersel, directeur van Support2U, gaat dat in 2017 en daarna definitief veranderen. “Bedrijven voelen zich steeds comfortabeler bij de cloud.”

 

De softwarepakketten van Support2U werden al in 1998 op internetbasis ontwikkeld. Van Iersel herinnert zich dat dit min of meer uit nood werd geboren. “Wij kregen de vraag van een klant of verschillende medewerkers tegelijkertijd in ons CRM-pakket konden werken. Er waren toentertijd wel multi-user-oplossingen, maar dat was enorm complex en heel erg kostbaar. We keken naar Microsoft en die gebruikten het internet voor hun multi-user-toepassingen. Puur vanuit het oogpunt van investering maakten wij toen de switch naar het Microsoft webplatform. Achteraf bleek het visionair te zijn wat wij deden.”

 

Gouden informatie

De e-business-experts van Support2U hebben de volledige acceptatiecurve van de cloud dus vanaf het prille begin gevolgd. Zeker in het begin van de cloud was er binnen het MKB grote aarzeling om hierop aan te sluiten. “Binnen deze sector kom je veel familiebedrijven tegen”, vertelt Van Iersel. “Die mensen werken bloedhard om klanten te winnen en om een band met hen op te bouwen. Daar hangt enorm veel van af. De gedachte dat hun klanteninformatie ‘ergens’ buiten staat, schrikt hen af. Ze zijn doodsbang dat een concurrent aan de haal zal gaan met hun klanten. Mailverkeer, af en toe een documentje in de cloud is nog tot daar aan toe. Maar de veronderstelling dat ze geen controle zouden hebben op hun boekhouding en klanteninformatie was onacceptabel. Dit idee dat ze hun gouden informatie te grabbel zouden gooien, heeft heel lang standgehouden. Grotere bedrijven gingen sneller mee met Exact toen die hun pakket as-a-service ging aanbieden. Maar kleinere partijen, en dan met name de oudere generatie, bleven huiverig. Die angst is nu langzaam maar zeker overwonnen.”

 

De software

Support2U – sinds 2001 actief onder die naam – is begonnen als ontwikkelaar van software. Daar kwam later beheer van de servers bij en anno nu is het volledig tot cloudbedrijf geëvolueerd.

Secundo

Een compleet CRM-pakket dat modulair is opgebouwd. In de standaardversie zitten relatiebeheer en een organizer. Daarnaast zijn modules beschikbaar zoals ERP, orderverwerking, financiën, inkoop, verkoop, project, reparatie en nog veel meer. Bij een aanbieder als Salesforce verlopen de licenties per aantallen gebruikers. Die restrictie bestaat niet bij Secundo. Er is geen limiet wat het aantal (gelijktijdige) gebruikers betreft.

SoGolf

Op basis van Secundo heeft Support2U vier jaar geleden, in samenwerking met Golfvereniging Nederland een pakket voor golfverenigingen ontwikkeld. Dat draait inmiddels bij zo’n veertig verenigingen. Daarmee waren ze de eerste in Nederland met een complete online oplossing. Naast zaken als ledenadministratie en relatiebeheer, bevat het pakket golfspecifieke functionaliteiten zoals handicapadministratie en scorekaarten. Het is uit te breiden met diverse modules.

SoClub

Ledenadministratiepakket voor iedere sportvereniging. Hieromheen zijn diverse modules ontwikkeld voor verschillende sporten.

SoGenTo

Compleet Community Management Systeem voor het opzetten en beheren van een eigen e-community of portal op internet.

Voor alle software van Support2U geldt dat er qua techniek en prijs geen limiet voor het aantal gebruikers wordt gehanteerd.

 

 

Hoog en droog

Het midden- en kleinbedrijf heeft doorgaans groot vertrouwen in hun accountant of boekhouder. Volgens Van Iersel stond in het bijzonder deze beroepsgroep qua adaptie van de cloud lange tijd op de rem. “Pas toen zij om waren en aan hun klanten voorstelden de boekhoudinformatie online aan hun te sturen, kwam er enige ontspanning. Vanaf dat punt werd ook het gebruik van software vanuit de cloud ineens een reële optie. Als de accountant het doet, zal het wel veilig zijn.”

Support2U biedt haar softwareproducten nu ook helemaal als SaaS aan. Van Iersel: “Wij konden het al als SaaS leveren, maar de bedrijven wilden het nog niet. Pas het afgelopen anderhalf jaar hebben we de meeste klanten overgezet. In ons hele klantenbestand zijn er nog twee waar alles on-premise staat en draait. Onze eigen servers hebben we enkele jaren geleden in datacenters ondergebracht, in Meppel. Daar staat alles veilig, hoog en droog, zelfs als de dijken zouden breken. Afgelopen zomer hebben we onze datacentercapaciteit zelfs moeten uitbreiden. We bieden nu alles aan vanuit de cloud en plaatsen onze software niet of nauwelijks meer on-premise bij de klanten. Meer dan ooit is het MKB klaar voor de cloud. Het is geen discussie meer, en dat is echt een recente ontwikkeling. We hoeven niet meer uit te leggen waar het staat, dat het veilig is en wie er allemaal bij kunnen. De vragen gaan nu voornamelijk weer over de prijs.”

 

Degelijk en veilig

Nu de uitgebreide servercapaciteit beschikbaar is, gaat Support2U ook werkplekken in de cloud aanbieden. Dit is vooral interessant voor MKB’ers met een gering aantal medewerkers. “Zij hoeven niet meer in dure servers, licenties, backups enzovoort te investeren”, vertelt Van Iersel, “en hun medewerkers kunnen overal werken met een laptop of tablet of smartphone, ook bij hun klanten.”

Voor de inhoud van de business van Support2U verandert er niet veel. Wat wel degelijk zal veranderen is dat hun web-gebaseerde oplossingen binnen het segment waarin zij opereren – midden- en kleinbedrijven tot ongeveer vijftig medewerkers – nu veel beter geaccepteerd worden. “Wij bieden een degelijke service, met alle benodigde beveiliging”, aldus Van Iersel. “Nu vertellen we gewoon dat het in de cloud staat. Er is meer vertrouwen dan ooit dat hun gouden informatie veilig staat in ons datacenter.”

X