Network-as-a-Service te grote stap?

Voor steeds meer organisaties is het lastig om het beheer van hun netwerk zelfstandig te blijven verzorgen. Toch staat niet iedereen te trappelen om het beheer van het netwerk zomaar volledig uit handen te geven. Hoe krijg je balans tussen de noodzaak van externe ondersteuning en de wens om ‘self supporting’ te blijven?

Uitdagingen openbaarden zich al voor COVID-19

Het was niet alleen de plotselinge druk die ontstond door de COVID-19 maatregelen die IT-beheer afdelingen in een lastig parket gebracht hebben. Ook de Post-COVID-19 uitdagingen van netwerkbeheer zijn niet de oorsprong van de beheerproblemen. Veel organisaties hadden al eerder zorgen over het op niveau houden van hun netwerkomgeving en hun beheerorganisatie.
• Voortdurend tekort aan gespecialiseerde medewerkers
• Moeite om kennis up-to-date te houden
• Toenemende kosten van licenties en hardware refresh
• Prestaties, gebruikersgemak en beveiliging steeds lastiger te verenigen
• Budgettaire druk door te beperkte toename (of zelfs afname) van budget
Het zelfstandig blijven beheren van IT infrastructuur is een steeds lastigere taak geworden, soms met vergaande gevolgen.

Networking-as-a-Service niet de oplossing?

In de afgelopen jaren is het aantal organisaties dat hun netwerk afneemt als een dienst wel toegenomen, maar het gaat nog niet met bosjes tegelijkertijd. Wat weerhoudt IT management en directie van het uitbesteden van het netwerk?

Gewoonte speelt natuurlijk een belangrijke rol. Als je te maken hebt met een incident of met een vacature, dan los je dat op. Het valt niet mee om te doorzien dat je een symptoom hebt opgelost en niet de oorzaak hebt aangepakt.

Verder denken sommige organisaties dat ze hun zelfstandigheid verliezen bij het uitbesteden van het beheer of zelfs het eigendom van hun IT infrastructuur. Soms is men zelfs van mening dat het in hun branche niet is toegestaan door privacyregels of dat NEN-normeringen in gevaar komen.

Toch lijkt de belangrijkste oorzaak het gevoel te zijn dat er geen weg terug is. Door het netwerkbeheer uit te besteden en door niet langer eigenaar te zijn van de apparatuur, is het niet eenvoudig om alles weer in eigen hand te nemen. Laten we eerlijk zijn, dat is ook niet makkelijk.

De vraag is echter ‘hoe makkelijk en realistisch is het om het beheer en het eigendom helemaal zelf te blijven doen?’. Trouwens, nagenoeg elke organisaties gebruikt al onderdelen in de infrastructuur die zij niet zelf beheren, denk aan Cloudfaciliteiten voor applicaties en storage. Dat kun je nog wel terugdraaien, zal de gedachte zijn. Misschien is dat ook waar.

Belangrijkste problemen oplossen en balans vinden

Volgens Barry van Beem (COO van AXEZ) zit de oplossing in het vinden van een balans: “Als een tekort aan kennis of menskracht het probleem is, hoef je niet meteen alles uit te besteden. En als het niet haalbaar is om nu een investering te doen die wel noodzakelijk is, hoef je niet per se afstand te doen van je zelfstandigheid.”

4 jaar geleden werd de AXEZ Service Desk opgericht om organisaties te ondersteunen met alle vragen op het gebied van infrastructuur. Ondertussen zijn er klanten die het beheer van hun netwerk hebben uitbesteed aan AXEZ, zelfs hele scholengemeenschappen met meerdere locaties.

Soms is het genoeg om een Service Desk te gebruiken voor vaak wederkerende werkzaamheden, zoals changes in beveiliging of gebruikers. De Service Desk zorgt voor tijdige verwerking, let op security issues en zorgt voor het up-to-date houden van documentatie. Dat scheelt al enorm in de werkdruk van de eigen beheerders.

Verder is het prettig om echte experts achter de hand te hebben met een fixed responsetijd. Als het moet, kunnen experts van AXEZ en HPE Aruba binnen 30 minuten aan de slag zijn met problemen die zich voordoen op netwerk.

De afspraken die gemaakt worden voor de ondersteuning van de AXEZ Service Desk zijn flexibel. Zij sluiten aan bij de behoeften van de eigen beheerorganisaties. Dat is niet alleen als die behoeften toenemen, maar ook als ze afnemen. Soms is een probleem tijdelijk. Een Easy Support Card met een Zilver abonnement van honderd euro per maand kan al voor veel rust zorgen.

Network-as-a-Service kan, maar is geen doel op zich

Soms is Network-as-a-Service dé manier voor een snelle overgang naar een krachtig, flexibel en veilig netwerk.

Met de AXEZ Service Desk als loket, Aruba ESP als beheerplatform en Greenlake voor services en betaalmodel is een Pay-per-Use model snel en betrouwbaar te realiseren. Alle certificeringen en NEN-normeringen van AXEZ zorgen dat zelfs in de zorg of in de financiële wereld aan alle regels zal worden voldaan. AXEZ kan dat als Platinum partner van Aruba en HPE en Managed Service Partner van Aruba uitstekend verzorgen. Toch is dat meestal niet de oplossing waar men op uitkomt.

Meestal pakt het anders uit

Een vereenvoudiging van het netwerk, implementatie van een goede managementoplossing als Aruba ESP en slimme afspraken over verdeling van beheertaken. Dat is meestal de oplossing, in ieder geval voorlopig. Alles fixed price of voor een voorspelbaar bedrag per maand. Daarmee zijn de meeste beheerafdelingen echt geholpen en kunnen de eigen IT-ers weer werken aan de toekomst van hun organisatie.

Lees ook:

Gerelateerde berichten...