UWV luidt noodklok om gebruik eHerkenning

Het UWV luidt de noodklok over gebruik van het nieuwe  eHerkenning. Sinds 1 november moeten werkgevers via eHerkenning namelijk hun zaken regelen op het werkgeversportaal van UWV. Terwijl recente cijfers laten zien dat veel ondernemers de stap nog niet hebben gemaakt.

De oude inlogmethode moet begin volgend jaar worden afgesloten. Iedereen die dus nog geen eHerkenning heeft, kan dus problemen krijgen. Het risico bestaat dat zij straks bijvoorbeeld hun ziekte- of zwangerschapsuitkering niet op tijd ontvangen.

Het UWV is overgestapt op het nieuwe systeem om de beveiliging van het portaal te verbeteren. Zo voldoet het UWV aan de eis van de Autoriteit Persoonsgegevens om te werken met meerfactor-authenticatie.

 

Zorgelijk

Marije Wolsink, directeur Klant & Service noemt de situatie zorgelijk. “Sinds vorig jaar is inloggen met eHerkenning bij ons al mogelijk. In de tussentijd hebben wij werkgevers op allerlei manieren geïnformeerd. Het is zorgelijk om te zien dat veel werkgevers de stap nog niet gemaakt hebben.”

Op dit moment heeft slechts 18,6% van de werkgevers al een keer met eHerkenning ingelogd bij het UWV. Wolsink: “Dit kan grote gevolgen hebben voor werknemers die voor de verstrekking van hun uitkering afhankelijk zijn van de meldingen van werkgevers. Dit willen we voorkomen. Daarom gaan we de oude inlogmethode in fases dichtzetten.”

Papier

UWV start met het dichtzetten van de accounts van bedrijven die de afgelopen periode al een keer zijn ingelogd via het nieuwe systeem. Vervolgens zijn accounts aan de beurt waarop al meer dan twee jaar niets is gebeurd. Daarna komen kleine werkgevers, middelgrote werkgevers, intermediairs, eenmanszaken en grote werkgevers aan de beurt. De bedoeling is zoveel mogelijk voorkomen dat werkgevers straks tijdelijk meldingen op papier moeten doen.

Marije Wolsink: ‘We moeten de oude inlogmethode begin volgend jaar volledig afsluiten. Anders legt de Autoriteit Persoonsgegevens ons alsnog een last onder dwangsom op. Het is echt vijf voor twaalf. Het proces om een eHerkennings-middel te verkrijgen kan enkele dagen, maar ook enkele weken in beslag nemen.”

Wel is het zo dat het aantal aanvragen van eHerkenning in korte periode enorm is gestegen. Hierdoor is ook de verwerkingstijd opgelopen bij alle leveranciers. Wolsink stelt dat het belangrijk is dat werkgevers zo snel mogelijk actie ondernemen. “Alleen zo kunnen ze gebruik blijven maken van de dienstverlening van UWV.”

De komende periode blijft het UWV werkgevers wijzen op de noodzaak van overstappen. Dit gebeurt in samenwerking met andere overheidsorganisaties. Werkgevers krijgen een week voordat de oude methode wordt dichtgezet een laatste bericht.

 

Hoger niveau

De invoer van het nieuwe systeem is belangrijk omdat het UWV gezondheids-, persoons- en inkomensgegevens van werknemers verwerkt en beheert. Werkgevers geven die informatie door zodat UWV deze kan gebruiken als de basis voor uitkeringen.

eHerkenning werkt met meerfactor-authenticatie. Bijkomend voordeel is dat werkgevers het kunnen gebruiken bij meer dan 400 (overheids)organisaties.

 

Ook verzekeraars

UWV is niet de enige die bezig is met overstappen. Eind 2020 wordt eHerkenning ook de nieuwe standaard voor B2B-authenticatie in de verzekeringsbranche. SIVI, het standaardisatie-instituut voor de verzekeringsbranche, heeft inmiddels afspraken gemaakt om verzekeraars en tussenpersonen te helpen met de overgang.

Zowel gebruikers en dienstverleners stappen uiterlijk eind 2020 over. Het Digitaal Paspoort is niet meer veilig genoeg. eHerkennig is dé standaard voor B2B-authenticatie in heel Nederland. Dit geldt ook buiten de verzekeringssector. Zakelijk inloggen bij de overheid bijvoorbeeld gaat al verplicht via eHerkenning.

Gerelateerde berichten...

X