Vernieuwing Handelsregister biedt ondernemers meer privacy en veiligheid

Kamer van Koophandel voorkant gebouw Handelsregister

De Kamer van Koophandel en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat treffen maatregelen in het Handelsregister voor meer privacy en veiligheid voor ondernemers. Dat schrijft minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat in een brief aan de Kamer. De Ministerraad ging vorige week al akkoord.

In het nieuwe voorstel worden persoonsgegevens beter beschermd en komt een rem op ongewenste directe marketing. Het Handelsregister krijgt ook een nieuwe vorm van financieren. Ondernemers die ingeschreven staan kunnen voor een jaarlijkse bijdrage volop van de handelsregisterfuncties profiteren. Het verdienmodel van ongewenst datagebruik door derden valt hierdoor weg.

Het verbod op het gebruik van handelsregistergegevens voor direct marketingdoeleinden wordt opgenomen in een tweede wetsvoorstel dat volgend jaar aan bod komt. Deze aanpassing gaat helpen tegen de hinderlijke praktijk van ongevraagde acquisitietelefoontjes bij veel ondernemers. Naast deze maatregelen gaat de KvK de controle van gegevens aanscherpen. Een voorbeeld is dat KVK bij inschrijving in het Handelsregister monitort op onaannemelijke bedrijfslocaties zoals een bedrijf dat gevestigd zou zijn op een gevangenisterrein. De planning is voor eind 2025 zoveel mogelijk maatregelen doorgevoerd te hebben.

Aanleiding

Weten met wie je zaken doet. Dat is het doel van het Handelregister van de Kamer van Koophandel. Met dit openbare register kan iedereen de gegevens van zakenpartners controleren. Dat biedt rechtszekerheid in het economische verkeer terwijl de persoonsgegevens voldoende worden beschermd.

Het Handelsregister bevat informatie over alle bedrijven, rechtspersonen en organisaties die economisch actief zijn, waardoor het mogelijk is om betrouwbaar zaken te doen. Van contact- en adresgegevens tot essentiële informatie zoals tekenbevoegdheid en de status van eventuele faillissementen. De dienstverlening van het Handelsregister is de afgelopen jaren gefinancierd door onder andere het tegen betaling beschikbaar stellen van deze gegevens.

De afgelopen jaren kregen ingeschreven ondernemers echter steeds meer last van ongewenst gebruik van die zakelijke gegevens. Gegevens die bij wet verplicht openbaar zijn worden bijvoorbeeld gebruikt voor marketingdoeleinden, terwijl de eigenaar van die gegeven daarvoor geen toestemming gaf. Doxing is een voorbeeld met als gevolg dat vooral steeds meer zelfstandige ondernemers online en fysiek last hebben van dreigende situaties.

Minister Adriaansens: “Zakendoen draait om vertrouwen. In het Handelsregister staan alle bedrijven, rechtspersonen en organisaties ingeschreven die aan het economisch verkeer deelnemen. Daardoor weet je met wie je te maken hebt en heb je rechtszekerheid bij het zakendoen. Maar er wordt jammer genoeg ook misbruik gemaakt van het open karakter van het Handelsregister. Daarom wil ik deze aanpassingen doorvoeren, zodat de privacy en de veiligheid van ondernemers omhooggaat. Tegelijkertijd blijft het mogelijk bepaalde gegevens te controleren om de rechtszekerheid in het economisch verkeer te behouden en fraude tegen te gaan.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...