Open de digitale deuren van je winkel: begin een webshop

webshop beginnen CCV Allthewayup

Ben je liefhebber van speciale theetjes en wil je deze graag met de wereld delen via een eigen winkel? Maak je foto’s en zou je de uitvergrotingen als kunst willen verkopen? Of misschien heb jij wel een thuisbakkerij waar je de mooiste cupcakes maakt.

Heb je een fysieke winkel of wil je alleen beginnen met je eigen webshop dan kunnen we alleen zeggen: doen! Er gebeurt steeds meer digitaal en of je nu regionaal werkt, juist landelijk of zelfs tot ver over de landsgrenzen heen, iedereen kan een webshop beginnen met deze handige tips.

 Maak een plan

Voordat je begint met je nieuwe digitale baan, is het belangrijk om eerst een plan te maken voor je webshop. Dit hoeft niet heel erg uitgebreid te zijn, als het maar antwoord geeft op de volgende vragen:

  1. Wat ga je verkopen? Koop je het in of maak je het zelf? En waar haal je de grondstoffen vandaan?
  2. Wat is de kostprijs van 1 product? Bereken aan de hand hiervan de verkoopprijs. Hou ook rekening met eventuele verzendkosten. Maak een kostenplaatje in je plan, zo weet je ook of je geld moet lenen of niet.
  3. Wie is je doelgroep? Oftewel: aan wie wil je je producten verkopen? Beeld je de doelgroep in en bedenk je meteen waar je deze online zou kunnen vinden.
  4. Welke unieke verkoopargumenten heb je? Deze worden ook USP’s (unique selling points) genoemd en kunnen variëren van handgemaakt tot duurzaam geproduceerd, maar gaan altijd over wat jouw product of webshop anders en dus uniek maakt ten opzichte van vergelijkbare webshops.
 Kamer van Koophandel

Heb je dit alles op papier staan? Dan rest je nog een paar dingetjes. Namelijk het kiezen van je bedrijfsnaam. Kies een unieke naam voor je bedrijf en registreer je domeinnaam. Je kan in het register van de Kamer van Koophandel (KvK) zoeken op soortgelijke namen en dus zien of een bedrijfsnaam nog niet bestaat.

Via domeinregistratie kom je daar vaak ook snel achter. Ga je voor een online bedrijf met winstoogmerk, dan schrijf je je webshop meteen in bij de Kamer van Koophandel. Overigens kun je bij de KvK altijd terecht met vragen als je een bedrijf of webwinkel start als je meer wil weten over de ondernemerskant van het runnen van een webshop.

 Webshop bouwen

Je hebt een plan gemaakt, een doelstelling voor je zelf opgeschreven, je staat ingeschreven als bedrijf bij de Kamer van Koophandel én hebt je bedrijfsnaam als domeinnaam geregistreerd. Je bent bijna klaar om digitale klanten in je webwinkel te ontvangen. Alleen heb je nog een webshop nodig.

Er zijn verschillende platforms waar je software vindt om een webwinkel mee te bouwen. Via open source platforms (bijvoorbeeld WordPress, Jimdo en Strato) kun je gemakkelijk een website met webshop creëren. Dit kan soms zelfs gratis, maar je hebt wel veel kennis nodig samen met diverse modules om de webshop te kunnen draaien. Naast gebruikersgemak is vooral de betaalomgeving heel belangrijk. Daarom kun je beter kiezen voor een betrouwbare software waarmee je naast een professioneel uitziende webshop ook een veilige betaalomgeving creëert. Dit doe je bijvoorbeeld met SaaS software.

 Wat is SaaS?

SaaS is de afkorting voor Software as a Service en hier neem je een abonnement op. Dit abonnement biedt meteen allerlei ondersteuning, updates worden doorgevoerd. SaaS biedt hosting van je webshop en domeinnaam en natuurlijk support van echte IT’ers. Mocht je er dus even niet uitkomen, dan kun je altijd bij een helpdesk terecht. Net als bij open source software kun je met SaaS je webwinkel helemaal naar eigen smaak inrichten. Upload foto’s, maak gebruik van een logo, kies mooie kleuren en breng je shop zo helemaal tot leven. Bovendien is de betaalomgeving helemaal veilig voor je gebruikers, zodat deze met een gerust hart bij je kunnen bestellen.

 Webshop geopend en dan?

Dan begint het pas! Uiteraard ga je een beetje reclame maken voor jezelf. Dit doe je onder meer via social media, mond tot mond reclame en als je ook een fysieke winkel hebt door middel van flyertjes of een poster. Wees niet bang om naar buiten te treden met je webshop, want daar heb je deze immers voor gestart. Soms zal je daar extra voor moeten investeren, zoals in een advertentie, (gast)blogs bij verschillende influencers of door het versturen van persberichten naar redacties waar je doelgroep te vinden is. Door bekendheid te creëren, zal je vanzelf meer gaan verkopen. Dus wacht niet; begin je webshop!

Lees ook:

Gerelateerde berichten...