Versla uw concurrent door data-analyse

data

Iedere sector zal veranderen door gebruik van data. Wie denkt dat het wel zal loslopen of nog even duurt, kan wel eens van een koude kermis thuiskomen. Want als je huidige concurrenten je niet de loef afsteken, dan doen de bedrijven dat wel die zich nu nog op een andere markt richten.

“Wie zijn uw concurrenten van morgen en wat moet u vandaag doen om ervoor te zorgen dat een ander uw markt niet overneemt?” moet volgens marktanalist Tim Jennings de centrale vraag zijn. Zijn kernboodschap luidt: data gaat iedere markt veranderen, of je nu koekjes verkoopt of aan topsport doet. Hij geeft een voorbeeld: “Uit analyse van een supermarktketen blijkt dat het product cupcakes het meest gevoelig reageert op aanbiedingen. Rondom dat gegeven ontwikkelen supermarkten hele strategieën.” En hij schudt er meer uit zijn mouw. “McEnroe en Borg waren in hun tijd fantastische tennissers, maar ze zouden geen schijn van kans hebben tegen Federer of Nadal. Dat komt niet doordat Federer of Nadal harder trainen of over betere fysieke capaciteiten beschikken, maar doordat ze gerichter trainen, gebruikmakend van veel meer kennis. Ze analyseren waar ze hun eerste en tweede opslag slaan, hoe hard ze slaan, bij welke lijn van arm en rug ze de meeste kracht in hun slagen kunnen leggen en ga zo maar door. Daardoor kunnen ze heel gericht werken aan die punten waar ruimte ligt voor verbetering.”

Benader je eigen organisatie eens op diezelfde manier, adviseert Jennings. Welke data heb jij nodig om te ontdekken waar in jouw organisatie ruimte ligt voor verbetering? Dat is een business-vraagstuk, maar dat neemt niet weg dat it-managers hier geen rol in kunnen spelen. “Wij kunnen als IT wel suggesties aandragen aan de CEO of Raad van Bestuur,” suggereert Jennings. “Trigger ze eens met vragen als: hoe kunnen wij onze omzet verhogen als we 360 graden klantinzicht zouden hebben? Welke kosten kunnen wij verlagen als we beter inzicht hadden in onze processen? Zoals inzicht in welke machines onderhoud nodig hebben of waar bottlenecks de doorstroming stremmen. Nu wordt analytics nog te vaak gedreven vanuit IT. Applicaties beschikken over ingebouwde analysefunctionaliteit en uitsluitend de data die beschikbaar zijn in die applicatie worden in die analyses gebruikt. De vraag moet niet zijn: Welke data heb ik om te analyseren? De juiste vraag is: Welke business-uitdaging heb ik en welke informatie heb ik gezien die uitdaging nodig om betere beslissingen te nemen?”

Lees meer over data-analyse in onze sectie Strategie

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten...

X