Voortaan naamcheck bij overboekingen via Rabobank

Rabobank Utrecht hoofdkantoor

Wie bij de Rabobank een overschrijving doet en bij het IBAN-nummer een foutieve naam invult, krijgt voortaan een foutmelding te zien. Deze zogeheten naamcheck moet onder andere fraude met nepfacturen tegengaan. Wie namelijk probeert zo’n factuur te betalen komt er door de naamcheck achter dat het ingevulde rekeningnummer niet bij het opgegeven bedrijf hoort.

Andere banken hebben inmiddels aangegeven dat ze de tool van de bank zullen overnemen. Binnen een paar maanden moeten alle banken dus over een naamcheck beschikken.

 

Klachten

De tool is ontwikkeld naar aanleiding van klachten van vooral de Consumentenbond. De bond stelt dat je met een check veel verkeerde overboekingen voorkomt. Volgens de banken maken klanten per maand rond de 1300 keer bedragen over naar de verkeerde persoon of het verkeerde bedrijf. Het merendeel betreft overboekingen naar een verouderd nummer.

 

Het is daarbij niet zo dat je vanwege een tikfout geen geld kunt overmaken. Wie een tikfout in een naam maakt, krijgt te zien welke naam er bij het betreffende rekeningnummer hoort. Wie echter de naam helemaal verkeerd invult, krijgt alleen de melding terug dat de naam niet bij het rekeningnummer hoort. Vervolgens kan de klant alsnog wel doorgaan met de overschrijving.

De reden hierachter is volgens de Rabobank de privacy van de klant. Het wordt anders veel te eenvoudig om bij een rekeningnummer de naam te achterhalen, wat ook weer fraude in de hand werkt. Verder komt het vooral bij bedrijven veel voor dat de naam uit het handelsregister afwijkt van de naam op de factuur.