VS moet met ombudsman voor privacy komen, zegt Europese Commissie

Vlaggen EU veiligheidseisen

De Amerikaanse regering moet een speciale ombudsman aanstellen voor Europese klachten over persoonsgegevens die in de VS zijn opgeslagen. Dat stelt de Europese Commissie (EC) in een resolutie, die er meteen bij zegt dat dit uiterlijk 28 februari gebeurd moet zijn om ‘gepaste maatregelen’ te voorkomen.

De harde uitspraken van de commissie volgen op die van 2017, naar aanleiding van de inwerkingtreding van het Privacy Shield, dat de opvolger is van het Safe Harbour-akkoord. De Commissie stelt verder dat het Privacy Shield al niet eens voldoet aan de Europese GDPR, die in mei 2018 in werking trad.

 

Ombudsman

Toen al vroeg de EC om een dergelijke ombudsman. Deze moet toezien op de navolging van het Privacy Shield van de EU en Washington, dat vooral afspraken betreft over persoonsgegevens van Europese burgers die in de VS zijn opgeslagen.

Tot nu is daar niets van gekomen. Vandaar dus ook de hardere toon. Volgens commissaris Andrus Ansip van digitale markt biedt het Privacy Shield zelf genoeg bescherming.

Inmiddels passen meer dan 3850 bedrijven de bepalingen van het Privacy Shield toe. Het betreft niet alleen kleinere bedrijven, maar ook techreuzen als Microsoft en  Google. Dit zijn er 1400 meer dan in 2017.

 

Steekproeven

Volgens de bepalingen van het Privacy Shield kunnen  Europeanen een klacht indienen als ze vinden dat bedrijven niet goed omspringen met hun gegevens. De regels zijn wel minder streng dan die van de GDPR.

Volgens de commissie voert Amerika wel de benodigde steekproeven uit. Daaruit bleek dat er bij 21 van de 100 gecontroleerde bedrijven onregelmatigheden waren geconstateerd. Volgens Brussel zijn die inmiddels wel opgelost.

De dreiging van Europa is ook een antwoord op de eerder gedane beloftes van techreuzen als Microsoft. Die beloofde vlak voor ingang van de AVG/GDPR dat zij de regels van de nieuwe Europese wetgeving rond privacy wereldwijd zouden toepassen. Dit zou betekenen dat iedereen die producten gebruikt van het bedrijf net als de Europeanen meer inzage krijgt in hun persoonsgegevens en meer zeggenschap krijgt over hun data.

Alle Microsoftgebruikers zouden wereldwijd kunnen zien wat het bedrijf precies over hen heeft verzameld. Deze gegevens kunnen ook worden aangepast of verwijderd.

 

Gerelateerde berichten...