Werkgevers lopen IT’ers mis door bedrijfscultuur

bedrijfscultuur applicatieontwikkelaars techprofessionals

IT’ers zeggen bij voorbaat ‘nee’ op vacatures die hen geen duidelijk beeld van de bedrijfscultuur geven. De belangrijkste driver om te reageren op een vacature is een aansprekende bedrijfscultuur en dus zorgt een (te) generieke omschrijving ervoor dat ze niet op vacatures reageren.

Bedrijfscultuur essentieel

Een employer branding onderzoek concludeert dat IT’ers – naast naamsbekendheid en imago van de onderneming die mensen zoekt – veel waarde hechten aan een duidelijke omschrijving van de bedrijfscultuur in vacatures. Het is voor het merendeel dé reden om wel of niet op een vacature te reageren. Het zou zelfs belangrijker zijn dan een hoger dan marktconform salaris.

Techneuten zoeken op de bedrijfswebsite specifiek naar informatie over de werkcultuur. Nog liever zien zij testimonials van toekomstige collega’s. Authenticiteit is hierbij essentieel. De bedrijfscultuur is niet alleen belangrijk voor het aantal sollicitanten. Het is ook de belangrijkste reden voor ontevredenheid en verloop.

Flexibele werktijden en thuiswerken

Andere doorslaggevende factoren voor IT’ers om te reageren op een vacature zijn een betrouwbare, stabiele werkgever en een vast contract. De werkplekveranderingen tijdens de covidperiode zijn voor IT’ers een blijvertje: thuiswerken wordt aangemerkt als belangrijkere arbeidsvoorwaarde dan een bovengemiddeld goed salaris. Dat betekent echter niet dat ze graag solitair werken. Zo geeft 86% aan dat ze de cultuur en sfeer op het werk belangrijk of zelfs zeer belangrijk vinden en het beste gedijen in een werkomgeving met veel eigen inbreng. Vrijheid is daarbij cruciaal. De meeste techneuten willen volledig flexibel zijn in werktijden, waarbij ze de mogelijkheid hebben om iedere dag anders in te delen en ook in de avond te werken.

Enthousiasme

IT’ers willen geen generieke ‘werken bij’-pagina’s zien over wát de organisatie doet, maar willen vooral geënthousiasmeerd worden over wíe de organisatie is. De noodzaak om te investeren in uitdragen waar je als werkgever voor staat, wordt hiermee nog eens bevestigd. Opvallend is dat werving en retentie steeds meer om menselijke factoren gaat dan om financiële factoren en sociale status.

Gerelateerde berichten...