Wetenschappers naar KPMG; alsof Ajax Spakenburg koopt

Alsof Ajax een heel team van Spakenburg koopt, zo opvallend is de overstap van wetenschappers naar KPMG. Het vermaarde natuurkunde-instituut Cern zag in korte tijd twintig natuurkundigen en computerwetenschappers naar KPMG’s big data groep vertrekken, onder leiding van hoogleraar Sander Klous. Klous bouwde het team op voor KPMG met dataspecialisten uit Nederland, Italië, Roemenië, Engeland en Zuid-Afrika. Het team gaat toepassingen van Big Data onderzoeken en toepasbaar maken.

Volgens Klaus kunnen nieuwe  big data-toepassingen de hele maatschappij op z’n kop gaan zetten. “Zo kun je op grond van luchtvochtigheid, CO2, temperatuur, de lichtsterkte binnen en die van buiten met ervaringscijfers het ziekteverzuim voorspellen en verminderen. Zelfde laken een pak voor productiviteit. Begin eenvoudig. Deze vergaderkamers zijn bijvoorbeeld continu volgeboekt, maar toch staat momenteel de helft leeg. Rara, hoe kan dat?”

Klous noemt ook de projecten van Heijmans en Daan Roosegaarde in wegenverlichting. “Slimme verlichting is nog maar het begin. Met een paar slimme Bluetooth sensoren van een tientje in de vangrail kun je precies snelheden en doorstroming meten. Want vrijwel elke passerende auto heeft wel een mobiele telefoon met Bluetooth aanstaan. De verkeersinformatiedienst (VID) doet dat al. Combineer dat met weersinformatie en je kunt het oponthoud in het verkeer minimaliseren.”

Privacy is het heetste hangijzer van ‘dikke data’. Angst heerst. Zo trok KPN zich drie dagen voor de Koninginnedagtest vorig jaar terug uit vrees voor publieke toorn. Vodafone sprong in het gat. Klous: “We lopen vaker aan tegen vigerende meningen in de maatschappij over privacy dan tegen wettelijke problemen. Je moet kristalhelder maatschappelijke voordelen en/of het profijt voor klanten en/of klanten van klanten schetsen. Anders komt het verzet als een boemerang terug.” Daarbij is het over het algemeen prima mogelijk om data te anonimiseren voordat analyses worden uitgevoerd, dus geen nummers, kentekens, namen en herleidbare data vastleggen. Klous is strikt: met bedrijven die daar niet aan voldoen, doet hij geen zaken.

Lees het hele verhaal van Peter Olsthoorn online of in de november-editie van ICT/Magazine.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten...

X