WiFi met end-to-end-digitalisering bij Zwarte Cross

De 22ste editie van de Zwarte Cross – gezellig crossen in vaak absurde voertuigen, muziek en bier – trok dit jaar 220.000 mensen. Wifi is inmiddels een randvoorwaarde op het 160 hectare grote festivalterrein. Een kijkje achter de schermen met de ict-manager van organisator De Feestfabriek.

Maurice Haafs – in het dagelijks leven ict-manager bij ADP – is al vanaf het begin verantwoordelijk voor de IT bij de Feestfabriek: “In de beginjaren stelde dat niet zoveel voor, maar toen we richting de 50.000 bezoekers gingen, voldeden de antennes van alle grote telefonieproviders niet meer en moesten we het dataverkeer offloaden via wifi. Naast een service voor bezoekers was dit een voorwaarde van de hulpdiensten. De veiligheid komt in het geding wanneer medewerkers en bezoekers onderling niet kunnen communiceren bij een calamiteit.”

End-to-end digitalisering

Wifi zorgt ook voor de end-to-end digitalisering van processen zoals de kaartcontrole, de bevoorrading van de verkooppunten en de personeelsadministratie. Haafs vertelt dat zij alles – van kaartverkoop tot catering – in eigen beheer doen.

“De 44.000 medewerkers hebben allemaal een polsbandje dat we scannen zodra ze met hun werk beginnen. Zo weten wij precies waar iedereen is en hoeveel uren ze werken. De 9.000 betaalde krachten hebben binnen anderhalve week hun salaris op hun rekening staan.”

Ook de logistiek van food & drinks is end-to-end geautomatiseerd. “We scannen alles en weten daardoor precies hoeveel voorraad er nog op de verkooppunten is en wanneer we wat moeten aanvullen.”

Lees het hele verhaal online of in ICT/Magazine van november.

Gerelateerde berichten...