Zes technologische trends die zakelijke activiteiten intelligenter maken

data

Welke technologische trends zullen komende jaar bijdragen om de stap naar het digitale tijdperk te zetten? Welke voordelen hebben conversational systems, humanized big data en augmented information voor de dagelijkse zakelijke activiteiten? Zes trends voor 2017 op een rij.

 

1. Conversational systems

Adviessystemen op verkoopplatforms of zgn. chatbots spelen hier een rol. Ze voeren een dialoog met de gebruiker, om hem bijvoorbeeld door een zakelijk proces te leiden. Chatobts zijn niet zeldzaam meer. De adviezen zijn vaak zo niet-specifiek en de intelligentie van de chatbots dermate beperkt, dat de effectiviteit daaronder lijdt. Om maar te zwijgen van de motivatie van de gebruikers.

Dat moet binnenkort anders worden. Ondernemingen investeren steeds meer in technologieën zoals “natural language processing” of “natural language question answering”. Zo maken ze hun systemen intelligenter en daarmee efficiënter. Voorbeeld: In plaats van via een zoekopdracht documenten te vinden, waaruit de gebruiker zelf het gewenste antwoord moet halen, zorgt een question answering-systeem ervoor, dat de gebruiker een concreet antwoord krijgt.

Om dit doel te bereiken, is er veel kunstmatige intelligentie op de achtergrond nodig. Het systeem moet bijvoorbeeld uit de context het doel en ook de stemming van de vraagsteller kunnen opmaken. De vooruitgang is dermate groot, dat het voor de gebruiker bijna onmogelijk is om erachter te komen of ze te maken hebben met een mens of machine.

2. Humanized big data

De trends internet of things (IoT) of industrie 4.0 brengen intelligentie in componenten en dagelijkse apparaten. Gevolg: de gegevensstroom stijgt exponentieel. Zo sturen bijvoorbeeld geavanceerde machines in de productie-omgeving tegenwoordig al permanent gegevens over de actuele toestand. Ze waarschuwen tijdig, als bijvoorbeeld  onderhoud nodig is.

Met big data is een technologie beschikbaar, die deze gegevens verzamelt en analyseert. Het grote voordeel van big data, het kwantitatieve fundament, is tegelijkertijd het grootste nadeel. Zoals Jayson DeMers in het tijdschrift Forbes schrijft:

Uit de analyse van actuele oplossingen kunnen maar moeilijk concrete handelingsrichtlijnen worden afgeleid, als het erom gaat, om op basis van de verzamelde gegevens zakelijke beslissingen te nemen.

Daarom gaat de trend richting “humanized big data”. De gegevens moeten zo voorbereid worden, dat ook niet-data-wetenschappers duidelijke antwoorden uit de big data-analyses kunnen halen. Vervolgens moeten ze gebruikt kunnen worden bij het maken van beslissingen, oftewel “actionable insights” (“bruikbare inzichten”).

Dat vraagt om een meer kwalitatieve dan kwantitatieve benadering en een hoge mate aan visualisatie van de gegevens.

 

3. Augmented information

Augmented reality is al een vaste waarde op consumentengebied. In principe gaat het erom dat de fysieke wereld met digitale informatie wordt verrijkt. Op zakelijk gebied geldt hetzelfde principe. Doordat delen met elkaar verbonden worden, die eerst strikt gescheiden waren.

2017 wordt het jaar van de toenemende trend. Om gegevens uit de meest uiteenlopende bronnen bij elkaar te brengen, om medewerkers bijv. een 360-graden-zicht op de voor hen relevante onderwerpen of klanten te kunnen bieden. Daarvoor zijn er systemen nodig, die gegevens over alle applicatie-, afdelings- en ook ondernemingsgrenzen heen geautomatiseerd beschikbaar kunnen stellen. Oftewel “augmented information”. Het komende jaar zullen er overeenkomstige systemen komen, die in de regel de enterprise search-technologie als basis hebben.

 

4. Proactive information management

De informatiestroom, waarmee we dagelijks geconfronteerd worden, leidt er o.a. toe, dat belangrijke informatie simpelweg gemist wordt. Daarom zullen er in 2017 in de zakelijke wereld in toenemende mate systemen komen, die gebruikers op het juiste tijdstip van de juiste informatie voorzien. Net zoals een assistent die bijvoorbeeld altijd de agenda in het oog houdt en op tijd alarm slaat, als er een belangrijke bijeenkomst is.

Zogenaamde proactive information management-systemen werken precies volgens dit principe. Door permanente observering, hoe iemand werkt en welke informatie voor hem relevant is, leert het systeem om belangrijke – van onbelangrijke informatie te onderscheiden. De belangrijke informatie komt zo pro-actief en op tijd beschikbaar. Voor dit systeem heeft de vakliteratuur ook begrippen zoals “information alerting”, “information on demand” en “push information”.

5. Insight engines

Als men de eerste vier trends samenbrengt, krijgt men zogenaamde insight engines. Dit is een begrip dat de marktonderzoeksonderneming Gartner vormgegeven heeft. Het gaat daarbij om kenniscentrales binnen de gehele onderneming, waarin alle informatie verbonden is. Daarmee communiceert men in natuurlijke taal.

Omdat de in de onderneming verspreide kennis zich steeds meer tot concurrentiefactor ontwikkelt, zullen bedrijven het komende jaar meer investeren in de enterprise search-technologie, om insight engines in te voeren. Als een kenniscentrale eenmaal is gevestigd, geeft het systeem zelf antwoord op zakelijk-relevante vragen. Of leidt tot die medewerker die over overeenkomstige ervaring beschikt. Daarmee vormen insight engines als geautomatiseerd bijproduct de basis voor skill management binnen de gehele onderneming. Dit met de belofte dat de onderneming eindelijk, “weet, wat ze weet”.

6. Kunstmatige intelligentie

Het begrip “kunstmatige intelligentie” (KI) is al langere tijd vast onderdeel van de technologische ontwikkeling. In tegenstelling tot vroeger, waar het succes van KI soms middelmatig was, zijn tegenwoordig tools en technologieën zoals enterprise search beschikbaar. Deze hebben het in zich om overeenkomstige systemen permanent bij te laten leren en zich zelfstandig te laten verbeteren. Oftewel “machine learning” of “deep learning”.

Kunstmatige intelligentie zal het komende jaar o.a. gebruikt worden, om zgn. “monkey jobs”, oftewel intelligent bandwerk, over te nemen. Daarmee zorgt de KI voor de noodzaak van hulpbronnen, die de onderneming in de digitale transformatie op koers houden. Zo helpt KI indirect en idealiter ook direct, om nieuwe zakelijke ideeën en -modellen te ontwikkelen.

De auteur Daniel Fallmann is oprichter en CEO  van de Oostenrijkse onderneming Mindbreeze. Het bedrijf pecialiseert zich in big data en enterprise search.