ACM: 112 bellen? Dan locatiedata via AML meesturen

antenne mobiele ontvangst 6G 5G

Telecomproviders moeten locatiedata van mobiele telefoons via AML meesturen als een klant onverhoopt 112 belt. Dat stelt de Autoriteit Consument en Markt, ACM, in een uitspraak van vrijdag. Dit moet vanaf juni volgend jaar ingaan.

Vanaf die datum moeten providers ook om bij oproepen via 112 ook de naam en beschikbare adres-, postcode- en woonplaats van de beller doorgeven. De regeling werd al eerder in concept bekend, maar nu is dus de kogel definitief door de kerk.

Naast deze nieuwe verplichtingen moeten providers er per volgend jaar 112 ook bereikbaar maken alle technieken waarmee de beller telefoongesprekken kan voeren. Dat betekent dus dat je ook 112 moet kunnen bellen via bijvoorbeeld bellen via wifi.

AML

Tot nu toe werd alleen de locatie van de dichtstbijzijnde zendmast automatisch samen met het gesprek meegestuurd. Dat betekent dat de straal waarin de beller zich bevindt een stuk groter is dan wanneer je beschikt over de locatie van de telefoon zelf.

Die locatiegegevens via de nieuwe regeling komen van telefoons die AML, Advanced Mobile Location ingebouwd hebben. AML zit ingebouwd in de nieuwere Android- en iOS-toestellen. Dit nieuwe satellietnavigatiesysteem werkt als gps. Dit systeem meet ook de sterkte van wifi-signalen op de telefoon.

Providers die toegang hebben tot die gegevens, zijn vanaf volgend jaar dus verplicht die aan de meldkamer door te geven. Oudere toestellen blijven nog steeds vindbaar via locatiebepaling aan de hand van de dichtstbijzijnde zendmast.

2G en 3G

Een mobiel gesprek naar 112 loopt op dit moment meestal via het 2G- of 3G-netwerk. 2G en 3G zullen echter de komende jaren steeds verder worden vervangen door 4G en 5G. Ook bellen via WiFi gaat een steeds grotere rol spelen.

Volgens de ACM moeten aanbieders zorgen dat voorkeur steeds uitgaat aan technieken waarmee je de meeste gegevens kunt meesturen. Telefoontjes naar 112 moeten daarom in eerste instantie altijd via het 2G/3G/4G/5G mobiele netwerk van de telecomaanbieder lopen.

Pas bij slechte mobiele dekking komt WiFi in beeld als de aanbieder dit ook gebruikt voor normale gesprekken. Als ook WiFi niet beschikbaar is, moet de beller ook gebruik kunnen maken van een mobiel netwerk van een andere telecomaanbieder.

Gerelateerde berichten...