ACM focust in 2022 op digitale economie

digitalisering en digitale ambities uitgebeeld DigiPunt

Digitale economie krijgt in 2022 extra aandacht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Dat geldt ook voor energietransitie & duurzaamheid en de woningmarkt, schrijft de Autoriteit in een bericht.

De digitale economie stond de afgelopen twee jaar al op de agenda. De autoriteit doet dat vooral vanwege de risico’s voor misbruik van marktmacht en misleiding van consumenten door algoritmes en ongewenste beïnvloeding. De aanpak dit jaar richt zich vooral op zaken als oneerlijke reviews en neplikes. Ze gaan online dienstverleners ook sneller en harder aanspreken op gebruik van oneerlijke voorwaarden.

Achterliggende reden is vooral dat een goed functionerend en concurrerend netwerk van groot belang is voor de digitale economie. ACM gaat in 2022 daarom ook besluiten nemen over toegang voor telecomaanbieders zonder eigen netwerk tot vaste netwerken. Voor bedrijven komt er dit jaar een leidraad over concurrentieregels voor ICT-leveranciers in de zorg.

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: “Elke twee jaar kijken we welke thema’s extra aandacht nodig hebben. Digitale economie en energietransitie & duurzaamheid blijven er daarom op staan. Markten goed laten werken voor alle mensen en bedrijven, nu en in de toekomst, is daarbij ons uitgangspunt. Dat doen we onder andere door mensen en bedrijven te beschermen tegen misleiding, manipulatie en misbruik van marktmacht.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...