ACM kijkt naar knelpunten Mobility as a Service

man belt mobiel mobiele telefoon 06- nummers mobierle netwerken

Mobility as a Service (MaaS) staat voor diensten die het mogelijk maken voor reizigers om een reis van deur tot deur te plannen, boeken en betalen. Om deze diensten aan te kunnen bieden is het nodig dat OV-bedrijven toegang verlenen tot hun OV-diensten aan MaaS-aanbieders.

Uit een marktstudie van de ACM blijkt dat verschillende partijen in de markt de weg naar elkaar steeds beter weten te vinden. Er zijn echter ook nog knelpunten. Marktpartijen proberen ze zelf al weg te nemen, bijvoorbeeld door het opnemen van nieuwe eisen in OV-concessies die de toegang tot OV-diensten mogelijk maken.

In de praktijk moet blijken of dit ook het gewenste resultaat gaat opleveren. ACM bestuurslid Manon Leijten: ‘Ik vind het positief dat de OV-partijen zelf het initiatief nemen om de toegang te verbeteren. Nu is het voor de ontwikkeling van MaaS van belang dat de afspraken uiteindelijk in alle concessies worden opgenomen.‘

Marktstudie

De markt voor mobiliteitsdiensten is een digitale, datagedreven markt die nog in ontwikkeling is. De verwachting is dat MaaS door het stimuleren van openbaar vervoer een belangrijke bijdrage levert aan duurzaamheidsdoelstellingen en het tegengaan van het fileprobleem. In die opkomende markt moet ruimte zijn voor innovatie. Verschillende aanbieders moeten de kans krijgen om nieuwe onderscheidende diensten te ontwikkelen.

Toegang tot elkaars diensten in een online-platform is één van de belangrijkste voorwaarden voor het goed functioneren van de digitale economie. Het is voor de ontwikkeling van de MaaS-markt belangrijk dat alle aanbieders OV-diensten kunnen integreren in hun aanbod.

Knelpunten

Ondanks de verbeteringen in het huidige aanbod van OV-diensten zijn er ook nog knelpunten. Zo is bijvoorbeeld bij een aantal OV-bedrijven het voor MaaS-aanbieders alleen mogelijk om uur- en dagkaarten in te kopen. De tarieven daarvoor liggen beduidend hoger dan de reguliere OV-chipkaarttarieven.

Als het reizen met openbaar vervoer via MaaS duurder is dan met de OV-chipkaart, dan maakt dit MaaS-diensten veel minder aantrekkelijk voor reizigers. Ook is het voor aanbieders onzeker of de huidige toegangsvoorwaarden in de toekomst zullen veranderen omdat veel OV-bedrijven de toegang bieden in het kader van een pilot.

Zie ook:

Gerelateerde berichten...