ACM: KPN moet beleid ongewenste anonieme oproepen aanpassen

KPN moet haar beleid bij de aanpak van hinderlijke of kwaadwillende anonieme oproepen aanpassen. Dat oordeelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een geschil tussen KPN en Robin Mobile.

Robin Mobile is het niet eens met hoe KPN hinderlijke of kwaadwillende anonieme telefoonoproepen afhandelt. Als een klant van Robin Mobile bijvoorbeeld klaagt over een anonieme beller die klant is bij KPN, moet KPN onderzoek doen. Daarbij verstrekt KPN aan het telefoonnummer van degene die wordt gebeld aan de anonieme beller. Dat mag niet, oordeelt het ACM.

 

Altijd onderzoek doen

De ACM vindt ook dat KPN op verzoek altijd onderzoek moet doen naar hinderlijke of kwaadwillende anonieme oproepen. Alleen verwijzen naar het Bel-me-niet Register is onvoldoende. Ook niet als blijkt dat die door een callcenter worden gepleegd. KPN moet in dat geval de procedure volgens zoals dat ook gaat bij oproepen door natuurlijke personen.

In de Telecommunicatiewet ligt vast hoe aanbieders moeten handelen bij hinderlijke of kwaadwillende anonieme oproepen. De getroffene kan dan aan haar eigen telecomaanbieder een verzoek doen voor verstrekking van telefoonnummer en naam-, adres-, postcode, en woonplaatsgegevens van de anonieme beller. Vooraf doet de telecomaanbieder wel onderzoek.

 

Klacht

Robin Mobile verwijt KPN drie dingen.

  • Tijdens het onderzoek stuurt KPN het telefoonnummer van degene die de hinder ervaart (de klager) naar de anonieme beller. Robin Mobile geeft hiervoor geen toestemming.
  • KPN weigert medewerking aan het onderzoek als Robin Mobile geen toestemming geeft om het telefoonnummer van de klager te verstrekken.
  • Als de hinderlijke of kwaadwillende oproepen afkomstig zijn van een callcenter, volstaat KPN met de mededeling dat de klager zich kan inschrijven bij het Bel-me-niet Register. Dat vindt Robin Mobile onvoldoende.

 

Anonieme beller

De ACM oordeelt dat KPN op grond van de Telecommunicatiewet niet gerechtigd is het nummer van de klager te verstrekken aan de anonieme beller.

Eerder dit jaar had KPN het ook aan de stok met de ACM. KPN kreeg toen een last onder dwangsom van 100.000 euro per dag, met een maximum van een miljoen euro voor onterechte toeslagen op tarieven voor het doorzetten van gesprekken van andere aanbieders. Die telecomaanbieders betalen dus teveel aan KPN.

 

Gerelateerde berichten...

X