ACM stelt lagere toegangstarieven KPN en Glaspoort vast

glasvezel met licht

De toegangstarieven voor providers om in te stappen met glasvezel worden lager en de voorwaarden beter. Dat stelt de Autoriteit Consument en Markt (ACM) vast in besluit. Dat betekent ook dat glasvezel voor de consument goedkoper gaat worden.

De regeling gaat vandaag in en geldt zeker tot 2030. De bedoeling is dat de de concurrentie  en de toegang tot glasvezel voor providers zonder eigen netwerk verbetert. De ACM gaat toezicht houden op de naleving van deze nieuwe voorwaarden en tarieven.

Het bindende besluit komt na een voorstel van KPN en Glaspoort. Die gaan zowel over de tarieven als de voorwaarden voor toegang tot hun glasvezelnetwerk. De ACM stelt vast dat met de aangepaste toezeggingen een stimulans is voor gezonde concurrentie op de markt voor snel internet. Ook is er nu voor langere tijd zekerheid over de toegangsvoorwaarden. En dat is weer goed voor bedrijven die willen investeren.

Toegangstarieven

De ACM ziet zonder deze voorstellen risico’s voor de concurrentie op de markt voor snel internet. Onderzoeken van de Autoriteit stelden eerder al dat de huidige, niet gereguleerde toegangstarieven van KPN en Glaspoort zo hoog waren, dat er te weinig ruimte was voor gezonde concurrentie op hun netwerken. Dat leidde tot hogere prijzen voor consumenten. Die kiezen immers minder vaak voor hoge snelheden wanneer deze veel duurder zijn dan lagere snelheden.

De ACM wees vorig jaar op de risico’s hiervan. KPN en Glaspoort kwamen in april met een voorstel om lagere tarieven en aangepaste voorwaarden te hanteren voor bepaalde vormen van toegang tot hun glasvezelnetwerken. Na consultatie in de markt en verwerking van een aantal kritische opmerkingen kwamen KPN en Glaspoort met een nieuw voorstel.

Dit zorgde dat de toegangsvormen waar het nieuwe voorstel over gaat nu in alle situaties daadwerkelijk dalen. KPN en Glaspoort matigen ook de indexering van de toegangstarieven, zodat deze slechts in beperkte mate de huidige hoge inflatie volgt.

Het op handen zijnde aanvullende onderzoek dat de ACM eerder dit jaar aangekondigd vanwege de toezeggingen van KPN en Glaspoort, wordt in het najaar afgerond. In een marktanalysebesluit kan de ACM verplichtingen opleggen aan een partij met een dominante positie, bijvoorbeeld om de tarieven voor netwerktoegang te verlagen.

Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: “De uitrol van glasvezel door heel Nederland is belangrijk omdat daardoor snel internet voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar wordt. Daarbij moet er ook voldoende concurrentie zijn zodat mensen de beste kwaliteit voor een goede prijs krijgen. Tegelijkertijd is voor de uitrol van belang dat de spelregels duidelijk zijn zodat op die basis bedrijven kunnen investeren. Met het laatste voorstel van KPN en Glaspoort worden beide doelen bereikt en daarom hebben we het bindend verklaard.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...

X