AI-tool STIVA kan te jonge modellen alcoholreclame weren

alcoholreclame STIVA AI-tool

Een nieuwe AI-tool van stichting STIVA (Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie) kan helpen met het weren van te jong uitziende modellen in alcoholreclame. De tool kan adverteerders helpen omdat de tool alle televisie- en bioscoopreclames voordat deze worden vertoond onderzoekt. Zo kan de tool de leeftijd van modellen vaststellen.

Adverteerders kunnen er vanaf nu daarnaast ook voor kiezen om de visuele leeftijd van modellen in hun overige uitingen vooraf te laten checken. Ook zal STIVA zelf uitingen waar mogelijk twijfel zou kunnen ontstaan over de visuele leeftijd controleren met behulp van de AI-tool. Uitgangspunt blijft dat STIVA mogelijke overtredingen wil voorkomen. De AI-tool gaat hier een belangrijke bijdrage aan leveren.

Gezichten

Deze AI-tool is op basis van meer dan 100.000 gezichten getraind om de visuele leeftijd van personen vast te stellen. Dat werkt samen met de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RvA) van STIVA. Hierin staan de regels omtrent reclame voor alcoholhoudende dranken.

Eén van die regels is dat in reclame-uitingen met geënsceneerde situaties met scripts en modellen, geen personen die jonger zijn of jonger lijken dan 25 jaar te zien mogen zijn. STIVA vindt dat hier geen onduidelijkheid over mag bestaan.

Discussie

In juni van dit jaar was er enige discussie over modellen op posters en andere uitingen van de Heineken Silver campagne. die zagen er, ondanks het feit dat de modellen ruim 25 jaar oud waren, te jong uit. STIVA en Heineken ondernamen direct actie.

De Heineken Silver campagne leert dat er misverstanden kunnen ontstaan over de visuele leeftijd van de modellen in reclames. Het inschatten van de visuele leeftijd kan lastig en arbitrair zijn. Door gebruik van de AI-leeftijdsverificatietool, kunnen bedrijven nu vooraf een objectieve schatting maken van de visuele leeftijd.

Peter de Wolf, directeur van STIVA: “Eén van de doelen van STIVA is verantwoorde alcoholmarketing. Het is belangrijk om te voorkomen dat bedrijven,– ook als dat niet de bedoeling is, de RvA overtreden. Doordat bedrijven nu de mogelijkheid krijgen om de visuele leeftijd van modellen en acteurs vast te stellen, kunnen we overtredingen en eventuele grensgevallen met zekerheid voorkomen.”

Lees ook:

Gerelateerde berichten...